Boudewijn Seapark sensibiliseert tijdens dolfijnenshow

Het attractiepark investeerde een half miljoen euro. © Boudewijn Seapark
Redactie KW

Boudewijn Seapark pakt uit met een gloednieuwe dolfijnenshow die meer dan ooit ook een educatieve waarde heeft en mensen sensibiliseert. De show werd dinsdag in première voorgesteld aan 1.600 kinderen. Het attractiepark investeerde een half miljoen euro, onder meer in een projectiescherm van 320 vierkante meter.

Vergeet de oude dolfijnenshows waar dolfijnen constant door hoepels springen en achter ballen moeten aanzwemmen. Boudewijn Seapark veranderde de jongste jaren zijn aanpak, waarbij de nadruk op educatie kwam te liggen. Die lijn trekt het Brugse attractiepark door met de nieuwe show “Moana’s Blue World”, waarin de jongste telg Moana, geboren in het dolfinarium in 2015, een hoofdrol speelt. Zij neemt de bezoeker mee op een virtuele ontdekkingstocht doorheen de evolutie van dolfijnen. Moana vertelt ook over de plasticsoep in de oceanen en over bedreigde diersoorten, en toont wat mensen kunnen doen om de vervuiling tegen te gaan.

Op speelse manier sensibiliseren

In de show staan educatie, de liefde voor dieren en de natuur centraal. Hoewel de dolfijnen nog altijd een hoofdrol spelen, worden ze nu geflankeerd door een projectiescherm van 40 meter breed en 8 meter hoog. “Dankzij de combinatie van video’s over onder andere dolfijnen in de oceaan en het live zien van dolfijnen in het dolfinarium, kunnen we onze doelgroep, gezinnen met kinderen tussen drie en 10 jaar, op een speelse manier sensibiliseren. Boudewijn Seapark mikt zo op een brede doelgroep van jonge kinderen, ouders én grootouders”, aldus het attractiepark. Die aanpak is een primeur in Europa.

“Het belangrijkste is dat we het publiek kunnen tonen hoe de dieren zich natuurlijk gedragen. Zo tonen we bijvoorbeeld op video hoe ze precies springen in de natuur en waarom, bijvoorbeeld om te jagen. Daarna tonen we die natuurlijke gedragingen in ons bassin. Dierenparken zijn verantwoordelijk voor educatie en deze dolfijnen zijn echte ambassadeurs voor de wilde dieren“, aldus Sander van der Heul, hoofd van het dolfinarium. “We leren ook dat mensen beter moeten leren omgaan met de natuur, anders zijn er binnen enkele decennia misschien geen wilde dolfijnen meer.”

Anderhalf miljoen bezoekers

De vorige show was al vijf jaar oud en dus aan vervanging toe. In die vijf jaar trok de show in het Boudewijn Seapark anderhalf miljoen bezoekers.

(Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier