Meer controle met onbemande vliegtuigen boven Noordzee

Meer controle met onbemande vliegtuigen boven de Noordzee. (Foto Belga)
Redactie KW

Sinds de ondertekening van het samenwerkingsakkoord tussen premier Yves Leterme en Defensieminister Pieter De Crem in april hebben de onbemande vliegtuigen van Defensie 67 uren boven onze Noordzee gevlogen om toe te zien op eventuele vervuilingen.

Daarbij werden 239 schepen gecontroleerd, waarvan er twee verder werden onderzocht, maar het niet om illegale lozing bleek te gaan. Volgend jaar wordt het aantal vlieguren verhoogd tot honderd, zo melden premier Leterme en minister De Crem woensdag.

Doel van het samenwerkingsakkoord was onbemande vliegtuigen in te zetten voor toezicht op de vervuiling van de Noordzee. De toestellen deden eerder dienst in Kosovo en Congo voor militaire toezichtsopdrachten en voor trainingen in de militaire oefenzone boven zee.

Van daaruit groeide het idee om de oefenvluchten te combineren met toezicht op illegale lozingen door schepen. De B-Hunters werden daarvoor uitgerust met speciale camerasystemen die zowel overdag als ‘s nachts gedetailleerde beelden van de scheepvaartactiviteiten kunnen doorsturen.

De B-Hunters vertrekken op onregelmatige tijdstippen vanuit de militaire basis van Koksijde. Ze vliegen boven een gebied dat zich uitstrekt van de Franse grens boven de scheepvaartroute naar de Scheldemonding tot aan het Westhinderankergebied op ongeveer 20 kilometer ten noorden van Oostende.

De beelden die verzameld worden door de militaire commandopost in Koksijde worden doorgestuurd naar het Maritiem Informatie Kruispunt (MIK) van de Kustwachtcentrale op de Marinebasis in Zeebrugge. Daar worden alle waargenomen abnormale sporen op het zeeoppervlak onmiddellijk geanalyseerd en kunnen de verdachte schepen geïdentificeerd worden. Indien nodig wordt er een politievaartuig of een helikopter uitgestuurd om een inspectie aan boord uit te voeren. In een dergelijk geval wordt er ook telkens gevraagd om het verdacht schip verder en grondiger te inspecteren bij aankomst in de haven van bestemming.

Leterme en De Crem wijzen erop dat de verhoging van de pakkans – waarvoor naast de B-Hunters ook helikopters en een vliegtuig worden ingezet – een ontradend effect heeft op potentiële vervuilers. Terwijl in de jaren ’90 jaarlijks ongeveer 50 olielozingen werden opgemerkt, zijn er sinds 2000 jaarlijks nog slechts een dertigtal lozingen opgemerkt. Ook het totale volume van de lozingen loopt terug. En dit terwijl het scheepvaartverkeer de laatste 10 jaar verdubbeld is, de schepen ook steeds groter worden en de ladingen die deze schepen vervoeren steeds diverser, luidt het. (Bron: Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier