Marjan Inbar is directeur bij officiële toeristische dienst van New York

Redactie KW

In New York is dé slogan nog altijd ‘If you can make it there, you can make it anywhere’. Met een flinke dosis verstand, een meer dan gewone werkijver en de onvermijdelijke portie geluk kom je al een heel eind in de Big Apple. Als je dan nog West-Vlaamse roots hebt, kan het moeilijk verkeerd lopen. Vraag dat maar aan Marjan Inbar, dochter van Martrees Sansen, van het Poperingse uitgeversgeslacht Sansen.

Marjan is director communications van het bedrijf New York City & Company, de officiële toeristische dienst van New York. Wij ontmoetten haar vlakbij Times Square.

Hoe verzeilt een half-Belgische-half-Nederlandse in New York?
Marjan Inbar: „Ik werkte als journaliste voor de Nederlandse televisie, RTL Nieuws, en kreeg een vijftal jaar geleden de kans om New York als uitvalsbasis te hebben. Ik werd hier de sidekick van de RTL-correspondent in New York, deed redactiewerk en viel in om het reportagewerk te doen wanneer onze eerste correspondent verhinderd was. Wij versloegen de hele VS en zelfs Mexico. Als er een bosbrand uitbrak in Californië, was het snel het valiesje nemen dat altijd klaar stond en de eerste vlucht nemen naar waar dan ook.”

Kan een nuchtere Europeaan goed omgaan met de Amerikaanse ‘Hi, how are you’ – cultuur?
„Oh toch wel. Het is uiteraard een beetje wennen in het begin. Je weet gewoon dat iedereen altijd vraagt hoe het met je gaat, zelfs al kan het niemand eigenlijk iets schelen of je een goede of slechte dag hebt. Het is gewoon een manier van begroeten. Maar de mensen zijn echt wel vriendelijk, hoor.”

Is New York een veilige stad?
„Heel veilig, er is mij in al die tijd nooit iets overkomen. Je kunt hier als vrouw rustig ‘s nachts alleen op straat lopen. Ik fiets graag en het is soms gevaarlijker je op de fiets in het verkeer te begeven dan alleen door verlaten straten te slenteren. Heb je die taxi’s al door de stad zien scheuren?”

Hoe raakt een 35-jarige Belgische vrouw director of NYC & Company. En wat doet dat bedrijf precies?
„NYC & Company is een non-profitorganisatie, heeft zo’n 200 medewerkers en ik ben daar een van de directeurs van. Wij bekommeren ons om alle partnerships van de stad, voeren alle marketingcampagnes van de stad en promoten en ondersteunen het toerisme. Dat zijn de drie pijlers die vroeger door de stad New York zelf werden gedaan, maar nu in onze handen zijn gekomen. Een van onze belangrijkste doelstellingen is om de wens van burgemeester Bloomberg te realiseren: in 2012 meer dan 50 miljoen toeristen in New York verwelkomen.” …

(PS)

Het hele interview in Krant van West-Vlaanderen van vrijdag 7 mei 2010

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier