Makro haalt reclamespot uit ether na protest West-Vlaamse psychiatrische instellingen

Redactie KW

Warenhuisketen Makro zet zijn radiocampagne vroegtijdig stop op verzoek van 6 psychiatrische voorzieningen uit de provincie. In de radiospot zegt een vrouw dat ze stemmen hoort en dat ze naar het zothuis moet. Een grove belediging voor de psychiatrische patiënten en hun familie, klinkt het in de wereld van de geestelijke gezondheidszorg. Makro heeft zich intussen geëxcuseerd en zegt dat het niet de bedoeling was om iemand te kwetsen.

Met een nieuwe spot wil warenhuisketen Makro de klanten overtuigen van haar prijzenbeleid; op een naar eigen zeggen ludieke en onschuldige manier. Maar daar denkt de vzw Gezondheidszorg Bermhertigheid Jesu met psychiatrische voorzieningen in Ieper en in Brugge anders over. De vzw vindt de spot stigmatiserend en een bevestiging van de vooroordelen over de geestelijke gezondheidszorg. “Het woord ‘zothuis’ is een grove belediging voor alle psychiatrische patiënten, hun familie en vrienden, voor de duizenden medewerkers en vrijwilligers die zich dagelijks voor hen inzetten alsook voor de velen die sinds jaar en dag het stigma en het taboe rond het psychisch ziek zijn proberen te doorbreken,” schrijft de vzw in een brief aan Makro.

Zorgnet Vlaanderen

Intussen kwam ook reactie vanuit Zorgnet Vlaanderen, de koepelorganisatie van de Vlaamse Zorgsector. Makro heeft intussen de radiospot uit de ether laten halen en biedt de patiënten, hun familie en de zorgverleners haar verontschuldigingen aan.

(TN/BS)

Meer over dit onderwerp vanavond in het journaal van FOCUS-WTV, vanaf 18 uur.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier