Last Flight voor Cdt Vlieger Johan De Block “Baeker”Sea Kingpiloot Johan ‘Beaker’ De Block met pensioen

Redactie KW

Koksijde – Eind vorige maand werd op de basis van Koksijde afscheid genomen van Commandant Vlieger Johan De Block (nickname “Beaker”). Reza Vandenbroucke, CO van het 40ste smaldeel, gaf dan ook een uitgebreid overzicht van de loopbaan van “Beaker” tijdens de officiële plechtigheid bij de op pensioenstelling van Johan.

Reza Vandenbroucke, CO van het 40ste smaldeel, gaf een uitgebreid overzicht van de loopbaan van Beaker tijdens een officiële plechtigheid.

Van propellers naar Jet en Check Pilot

Johan startte als kandidaat hulpofficier bij defensie op 13 april 1987 en deed zijn eerste vlucht op Marchetti in januari 1988 te Goetsenhove. In oktober slaagde hij op Marchetti en startte zijn training op Jet in oktober van datzelfde jaar. Op 1 juni 1989 zat de opleiding erop en werd hij volwaardig piloot en werd gebrevetteerd als olt Vlieger De Block. Zijn volledige basisopleiding was afgewerkt in december 1989 met 150 uren Marchetti en 223 uren op Alfa Jet.

Een nieuwe uitdaging kwam er aan en Johan werd opgeleid als F16 piloot waar hij tot in 1992 iets meer dan 500 vlieguren totaliseerde op dat toestel.

In 1993 werd Johan instructeur op Marchetti en had de huidige CO als leerling onder hem. Evenwel kort nadien vertrok Johan naar de States (Sheppard AFB Texas) om zich verder te bekwamen al instructeur waar hij niet minder dan 1084 uren vloog op T38. Hij werd er eveneens Check Pilot met een eervolle vermelding van de toenmalige Comd BE deeln ENJJPT, Kol. Vl. Op rust Paul Rorive.

Terug naar Marchetti en dan naar Koksijde op SeaKing

In oktober 1998 werd Johan opnieuw instructeur op Marchetti en de teller kwam op 1211 uren te staan op dat toestel. Eind 2001 kwam finaal de mutatie naar Koksijde bij het 40ste smaldeel SAR. Eerst was de cursus Basic Flight helicopter in Brasschaat waar de huidige CO zijn instructeur was. In het 40 ste smaldeel kreeg hij vervolgens zijn SeaKing opleiding en werd er tweede piloot op 4 oktober 2002 en kwam alzo op de stand-by rol. In het squadron doorliep Johan alles stappen en bekleedde er meerdere functies. Ook tijdens de periode in het 40ste vond Johan zijn homebase aan zee voor zijn gezin samen met zijn echtgenote Marleen. Dat de zeelucht hen goed deed wierp zijn vruchten af want het gezin werd verrijkt met drie flinke kinderen Lut (2006), Lore (2007) en Briek (2010).

Na 11 jaar Seaking start een nieuwe periode

Na 11 jaar Seaking heeft ‘Beaker’ volgende statistieken achter zich gelaten. Hij voedre 143 Scrambles uit waaronder de Baltic Ace op 5 december 2012 waar hij met zijn crew 7 mensen redde. Met zijn verschillende crews redde hij 71 personen. Hij totaliseerde 1696u 40min op Seaking en vloog in totaal bij de luchtmacht 4859 u 25 min bijeen op 6 verschillende toestellen. Velen kunnen wellicht dromen van zo’n palmares.

Johan is, nu hij met pensioen is, niet van plan stil te zitten. Hij zal natuurlijk nu ook meer tijd hebben om te genieten van zijn prachtig gezin in hun woning te Oostduinkerke. Maar Johan stopt ook niet volledig met het vliegen want hij blijft zijn activiteiten uitoefenen bij MUG Heli Brugge, is voorzitter van de Koksijdse vliegschool Royal West Aviation Club en zal binnenkort onze regio in de lucht verrassen met z’n nieuw speeltje een legendarisch vroeger opleidingsvliegtuig SV4 (Stampe en Vertongen SV.4) die gestationeerd wordt op de basis Koksijde bij burger vliegschool. Johan en zijn echtgenote Marleen werden tot slot door de collega’s bedacht met enkel passende geschenken. (EDK)

Na 11 jaar Sea King heeft ‘Beaker’ volgende statistieken achter zich gelaten. Hij voerde 143 Scrambles uit waaronder de Baltic Ace op 5 december 2012, waar hij met zijn crew 7 mensen redde. Met zijn verschillende crews redde hij 71 personen. Hij totaliseerde 1696 uur en 40 minuten op Sea King en vloog in totaal bij de luchtmacht 4859 uur 25 minuten bijeen op 6 verschillende toestellen..

(EDK)

Meer in Krant van West-Vlaanderen, editie Het Wekelijks Nieuws Kust

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier