Kruispunt Dikkebusseweg/Oudstrijderslaan krijgt verkeerslichten

Redactie KW

Volgend jaar komen er zo goed als zeker verkeerslichten op het kruispunt nabij de overweg van de Dikkebusseweg. Een en ander kadert in de herwaardering van de Stationsomgeving, waarvoor het ontwerp in laatste rechte lijn zit, en die volgend jaar zou worden uitgevoerd.

De herinrichting van de Stationsomgeving is een logisch vervolgstuk van de bouw van het nieuwe cultuur- en jeugdcentrum, die volgend jaar start op de site veemarkt. Het dossier is vrij ingewikkeld want er zijn vier partijen bij betrokken : naast de stad Ieper ook nog de NMBS en De Lijn, en AWV want de Oudstrijderslaan, Dikkebusseweg, Fochlaan en Capronstraat zijn gewestweg. De herinrichting zal immers niet alleen het Stationsplein zelf omvatten, maar ook het stuk ‘kleine ring van Ieper’ dat aan het Stationsplein passeert. Over een vrij lange afstand zelfs : van voor de Dikkebusseweg tot aan de rotonde aan de Jules Capronstraat. Tegelijk worden ook grote rioleringswerken uitgevoerd, op initiatief van Aquafin. Voor de rest van de werken is de stad Ieper de bouwheer en die schrijft hiervoor meteen 5 miljoen euro in op zijn stadsbudget 2009, dat maandagavond in de gemeenteraad werd aangenomen.

Moeilijk kruispunt

Naar aanleiding van deze heraanleg is ook veel nagedacht over de verkeerscirculatie in de stationsbuurt. Niet zo’n makkelijk gegeven, want de as Oudstrijderslaan-Fochlaan (N 37 b) is heel druk bereden. Aanvankelijk leefde het plan om tussen het station en de Jules Capronstraat eenrichtingsverkeer in te voeren in de richting naar de Capronstraat toe. Het verkeer in de andere richting, naar de Rijselpoort toe, zou dan afgeleid worden via de Capronstraat, de Tulpenlaan en de Dikkebussweg. Verkeerssimulaties allerhande hebben echter uitgewezen dat dit plan niet haalbaar is : niet alleen zou het een zware druk leggen op het residentiële karakter van de Tulpenlaan, er zouden ook enorme files ontstaan doordat het verkeer richting Rijselpoort twee keer aan de overweg kan staan. „Overwegen die, gezien hun nabijheid bij het station, twee keer per uur voor zes minuten gesloten zijn”, aldus schepen voor openbare werken Jef Verschoore. Hij is momenteel met de NMBS in bespreking om die termijn te reduceren tot vijf minuten, maar korter zit er echt niet in.

Door de nabijheid van zo’n langdurig gesloten overweg is het ook haast onmogelijk van een rotonde aan te leggen aan het begin van de Dikkebusseweg, dat nu nochtans een heel moeilijk punt is, zeker voor het verkeer dat uit de richting Dikkebus komt en richting station wil. Dit voorziet men nu op te lossen met verkeerslichten.
(JRE)

Uitgebreide versie in Krant van West-Vlaanderen (editie Het Wekelijks Nieuws West) van 19 december 2008.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier