Kritiek op heraanleg schoolomgeving Wassenaard in Varsenare

Redactie KW

Op de gemeenteraad van maandag 9 maart werd de heraanleg van de omgeving van de vrije bassisschool De Wassenaard in Varsenare besproken. Oppositieraadslid Walter Jodts (SP.A) had vragen, bedenkingen én een eigen voorstel.

„Ik heb me de voorbije weken verscheidene keren gemengd in het verkeer aan de schoolpoort in Varsenare. Met enkele simpele ingrepen kan het probleem opgelost worden. In plaats van de geraamde 133.000 euro heb ik genoeg aan pakweg 133 euro”, richtte Walter Jodts (SPA.) zich tot schepen van openbare werken Jan Pollet (CD&V).
„Was er een uitgebreide voorstudie ? Werd de betrokken buurt geraadpleegd of ingelicht ? Heeft u weet van ongevallen in deze buurt ?” vuurde het SP.A-raadslid enkele vragen af. „In het plan wordt de straat versmald met drie meter tot vijf meter. Men beweert dat daardoor de snelheid zal verminderen. Wanneer er ‘s ochtends, ‘s middags of ‘s avonds kinderen op straat zijn, is de snelheid op deze plaats quasi nul. Als één breder voertuig passeert, zit alles muurvast. Met de bewoners werd niet gecommuniceerd. De mensen weten van niets.”
„Wij zijn er het unaniem over eens : de Westernieuwweg en de Schoolstraat moeten heraangelegd worden. Er moet geld uitgetrokken voor een veiliger schoolomgeving. Alleen is het plan dat voorligt geen verbetering. Er wordt bovendien te veel geld aan gespendeerd”, vond Walter Jodts, die verder op de proppen kwam met een eigen alternatief plan.
Remmende aanpak
Burgemeester Hendrik Bogaert (CD&V) reageerde : „Wat de heraanleg van de schoolomgeving betreft gingen we niet over één nacht ijs. Er waren verscheidene overlegmomenten met de school en de betrokken raden”, aldus Hendrik Bogaert.
„De school reageerde positief op dit voorstel. We kozen bewust voor een remmende aanpak en streefden tegelijk naar een maximum parkeercapaciteit. De school ligt dicht bij de kern van Varsenare en dus mocht ook het esthetische aspect niet verwaarloosd worden. In dit plan wordt de weg verbreed van 3,5 m tot 5 m. De voetpaden worden iets smaller gemaakt. Voor ons primeren de organisatie en de verkeersveiligheid”, zei de burgervader. „In uw voorstel wordt de weg verbreed tot 6 meter. Het verhoogt de snelheid op cruciale momenten en dat is een gevaarlijke situatie voor de kinderen. Om die reden stel ik voor om dit plan dat voorligt aan te houden”, besloot burgemeester Hendrik Bogaert.
(DL)

Lees het volledige artikel in het Brugsch Handelsblad van vrijdag 13 maart 2009

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier