Kortrijks bedrijf verkoopt pashokjes met 3D bodyscanners in het buitenland

Redactie KW

Na proefprojecten in Kortrijk en Gent verkoopt het Kortrijkse bedrijf DNA Interactif Fashion haar pashokjes met 3D bodyscanner ook in het buitenland. In de pashokjes wordt een driedimensionale bodyscan gemaakt, waarna software van iStyling gepersonaliseerd kledij- en kleuradvies geeft op basis van lichaamskleur en maten. Bovendien kan er ook virtueel kledij gepast worden.

De revolutionaire pashokjes worden momenteel getest in Kortrijk (Shoppincenter K) en Gent (Galeria Inno). Ondertussen werd het pashokje verkocht aan een jeanswinkel in Helsinki (Finland) en een bruidswinkel in Amsterdam. Ook de Universiteit Antwerpen heeft er één om de evolutie van het menselijk lichaam te bestuderen.

De ontwikkeling gebeurde door het Kortrijkse DNA Interactif Fashion, een spinn-off van dZine. “Met de hulp van 32 camera’s wordt in het pashokje een 3D bodyscan gemaakt”, aldus Huub Fijen van DNA Interactif Fashion. “De scan duurt zeven seconden, waarna een rastervoorstelling van het lichaam op een display verschijnt.”

Silhouetadvies

Ondertussen werden liefst 93 lichaamsmaten in beeld gebracht. Daarna krijgen klanten silhouetadvies. “22 zones worden gedetecteerd waar personen aandacht aan moeten besteden of die ze moeten camoufleren”, aldus Fijen. “Vervolgens krijgt een klant kleuradvies en tot slot stijladvies.”

In het pashokje kunnen daarop kledingstukken uit de collectie virtueel gepast worden. Volgens Fijen moet er daardoor niet alleen minder gepast worden, er wordt ook efficiënter kledij gekocht. “Gemiddeld moet een vrouw acht keer passen vooraleer ze een kledingstuk koopt. Bovendien wordt de helft van wat gekocht wordt uiteindelijk niet gedragen.” (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier