Koopzondag brengt winkelende massa op de been

Redactie KW

Kerstmis en cadeautjes, misschien moest ook u zich een weg banen door de winkelende massa in Brugge of Oostende of één van de andere shoppingsteden of -gemeenten. Het was in ieder geval een overrompeling en dat is goed voor de handelaars en onze economie. Of zo lijkt het althans. Maar schijn bedriegt. Klanten kopen dit jaar beduidend minder en vooral prijsbewust. Het is dan toch geen kerstshopping als andere jaren.

veel volk op maandag en dinsdag

De Vlaamse zelfstandige handelaars zijn over het algemeen tevreden. In alle grote steden was het over de koppen en waren alle parkeerplaatsen ingenomen. Luc Ardies, directeur van het UNIZO-distributiedepartement nuanceert echter: “de handelaars rekenen vooral op morgen en overmorgen om echt goede zaken te doen. Er is geen sprake van een terugval in de verkoop maar de Vlaming koopt over het algemeen bedachtzamer en kiest voor nuttige of meerdere goedkopere cadeautjes in plaats van de duurdere stukken.” Volgens de Vlaamse zelfstandige kledingwinkels wachten ook veel mensen op de start van de solden begin januari om grotere stukken te kopen.

omzetdaling in kleine kustgemeenten

In West-Vlaanderen spreken handelszaken in kleinere kustgemeenten van een omzetdaling. Dat is volgens hen te wijten aan de reclame die de grotere steden maken voor de koopzondagen. Gemeenten zoals Poperinge, die ver van een grote stad liggen, merken weinig van die ‘koopvlucht’. Mensen kopen daar nog vaak in eigen gemeente.

De omzet lag vandaag wel een stuk hoger dan vorige zondag, de eerste koopzondag. Dat uit zich ook in het aantal elektronische transacties: om 16u30 was al het aantal transacties van vorige zondag overschreden. Atos Worldline verwacht uit te komen op 2,1 miljoen transacties, tegenover 1,2 miljoen vorige zondag.

goedkopere cadeautjes

Er was erg veel volk in de winkelstraten. Dat kan te maken hebben met het feit dat iets minder mensen op wintervakantie gaan. Verschillende winkelcentra waren ook verkeersvrij gemaakt. De Vlaming koopt over het algemeen iets meer maar goedkopere cadeautjes. Zaken die daarop inspelen door, naast het gebruikelijke assortiment, goedkopere accessoires en toebehoren verkopen, doen extra goede zaken. Juweliers en verkopers van uurwerken merken dan weer meer aarzeling dan vorig jaar bij potentiële kopers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier