Is wandelen op de pier van Blankenberge nog veilig?

Redactie KW

Geen bouten in een reeks planken, fietsers kunnen aardig ten val komen en de steunpilaren van de pier zien er allesbehalve goed uit.

Oppositiepartij CD&V stelt zich vragen bij de veiligheid van de toeristische trekpleister. “Tijdens het weekend van de Internationale Tweedaagse van Vlaanderen in Blankenberge moesten we een opening in het wandeldek, slechts afdekkend met een losliggende radar, vaststellen”, zegt gemeenteraadslid Norbert Wallaert (CD&V). In de eerstvolgende gemeenteraad kreeg de oppositiepartij alle details van de bevoegde schepen. Eind juli werden opnieuw door dezelfde politieke partij tekortkomingen vastgesteld. “Een losliggende plank waarbij je als fietser met je wiel kan vastrijden en aldus gevaarlijk kunt vallen”, aldus fractieleider Sandy Buysschaert (CD&V).

Bij de oorspronkelijke bouw van de pier stond het gebouw enkel op palen. Na een restauratie werd een betonnen kuip onder het kopgebouw gegoten waardoor het deel uitmaakt van het piergebouw. Rond het kopgebouw heb je nu nog steeds de wandelweg. Bij een zware golfslag slaat het water met een enorme kracht tegen die kuip. Bijgevolg ziet het zeewater slechts een uitweg: naar boven. Een spetterend effect voor de openluchtterrassen. Op een bepaald ogenblik werd de kracht soms zo erg dat het volledig gebouw begon te trillen. Een dringende oplossing was nodig. Daarom werd een grote palenwand voor de pier gezet, maar het probleem werd alleen maar groter doordat het zeeniveau steeds stijgt. De palen kunnen niet van nut zijn wanneer het water erg hoog staat. Daarom botst het opnieuw tegen de betonnen wand waardoor de houten terrasdelen het slachtoffer zijn van de krachtige Noordzee.

Zone met roosters als oplossing

De uiteindelijke oplossing zou een zone met roosters worden. Die roosters zouden de kracht van he zeewater moeten kunnen verminderen. “Het bestek van de herstellingen werd al op een van de laatste gemeenteraden ingediend en het volledige dossier ligt ready-to-go. Het probleem ligt nog enkel bij de aanvraag bij Monument en Erfgoed want het is en blijft een beschermd monument”, zegt schepen Jurgen Content (SP.A). “Een tijdelijke oplossing zijn nubalken op maat die perfect passen op de dwarsliggers. De reden waarom ze los liggen is omdat ze anders de structuur nog meer zullen beschadigen.”

Indien het stadsbestuur toch de balken zou vastschroeven, kan dit bij eventuele schade financieel en administratief duur uitdraaien voor de verzekering. “De balken zijn zwaar genoeg dat niet beginnen schuiven. Voor fietsen zou dit ook geen probleem moeten zijn, maar de pier is en blijft eigenlijk een wandelpromenade. Daarom werd beslist om een bord te voorzien aan de pier dat het verbod voor fietsers nogmaals benadrukt”, besluit Content.

(JV – foto JV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier