Heuvelland wil minder doorrijdende auto’s op de Kemmelberg

Redactie KW

De plannen rond het verkeersluw maken van de Kemmelberg blijven de gemoederen beroeren. Naar aanleiding van de goedkeuring van het gemeentelijk beleidsplan mobiliteit, onderstreepte Jean-Pierre Geelhand de Merxem van de GB-oppositie op de gemeenteraad van maandag nogmaals zijn vrees voor de verborgen agenda van het provinciebestuur : het volledig autovrij maken van de Kemmelberg.

Dat is nochtans helemaal niet wat er in dat beleidsplan staat. Burgemeester Heens (CD&V) legde nog maar eens met handen en voeten uit dat er momenteel enkel sprake is van het onderbreken van het autoverkeer op piekmomenten (zoals nu al een aantal keer gebeurt), en dat dit in de toekomst, na evaluatie met de horeca, eventueel kan worden uitgebreid. “U doet hier aan stemmingmakerij”, zo wreef hij Geelhand aan. “Ik kan u verzekeren dat wij geen beslissingen zullen nemen zonder de horeca te kennen. Maar stel nu dat we binnen enkele weken bijvoorbeeld op zondagnamiddag eens een ‘Dag van de boshyacint’ organiseren en we de wandelaars optimaal van dat natuurschoon laten genieten door het autoverkeer af te sluiten, dan ben ik nog zo zeker niet dat de horeca dan slechtere zaken zou doen, wel integendeel.”

Dat kan volgens Geelhand allemaal wel zijn, maar hij blijft erbij dat de provincie vroeg of laat haar zin zal doorvoeren en de berg volledig zal willen afsluiten.

In elk geval voorziet het beleidsplan mobiliteit in de aanleg van twee parkings aan de voet van de berg : een op de weide naast de Alverman, waar nu eigenlijk al ongestructureerd wordt geparkeerd, en een er hoogte van Le Châlet, aan de kant Loker. (JRE)

Lees het volledige gemeenteraadsverslag in Krant van West-Vlaanderen (editie Het Wekelijks Nieuws West) van vrijdag 4 maart 2011.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier