Havenbesturen moeten instaan voor spoortransport

Redactie KW

Op de Nieuwjaarsreceptie van de Zeebrugse haven kwam gisteravond het vervoer van goederen per spoor aan bod.

Het spoor is belangrijk in de ontsluiting van Zeebrugge. Het containervervoer per trein is goed voor zo’n 40 %. Dat transport wordt nu nog door de federale overheid gesubsidieerd tot eind februari. Die spreekt van een zware verliespost en rekent nu op de havenbesturen. “Wij zijn bereid om op de oproep in te gaan. Maar ook de spoorwegen moeten bijstellen op het vlak van automatisatie en ballast uit het verleden. Dat het systeem grondig moet veranderen hebben we ook begrepen”, zegt Joachim Coens van het Zeebrugse havenbestuur.

Samenwerking

Die spoorsubsidies zijn belangrijk voor de concurrentiekracht van Zeebrugge en Antwerpen. Het Antwerpse havenbestuur is alvast van plan om in de containertrafiek samen te werken. Eddy Bruyninckx van het haven van Antwerpen : “Er zijn wekelijks zo’n 30 tal lijnen tussen Azië en Europa en het grootste deel daarvan gaat aan onze neus voorbij. Als we die nu eens samen gaan bezoeken met een voorstel. Als ze uit Azië komen kunnen ze als eerste haven Zeebrugge aandoen en dan de rest van de havens bezoeken. Voor ze weer naar Azië vertrekken stoppen ze nog eens in Antwerpen om de laatste vrachten op te laden.

(B.V./A.D.)

Havenbesturen moeten instaan voor spoortransport

Bekijk hier de reportage

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier