Gezin Pollentier slachtoffer bedrog Frans vakantiehuisje

Redactie KW

Het gezin van Kortemarkenaar Mark Pollentier zou binnen enkele weken op droomvakantie naar een huisje in Frankrijk vertrekken, maar door bedrog van de verhuurders gaat die trip niet door. Daarenboven zijn ze ook hun voorschot van duizend euro kwijt. “Dat ik mijn voorschot kwijt ben, vind ik minder erg dan het wegvallen van onze reis waar we zo naar uitkeken”, zegt Mark Pollentier.

“Mijn vrouw Ilse Ostyn (40) heeft MS, waardoor ze zich in een rolstoel moet verplaatsen”, vertelt een aangeslagen Mark Pollentier. “We waren al een hele poos op zoek naar een vakantiewoning die aangepast was aan onze behoeften. We hadden een huisje in Frankrijk gevonden met een inrijdouche en zelfs een zwembad met een lift voor rolstoelen. Dat was voor mij en mijn zoon ideaal, want dan zouden wijzelf ook op ons gemak zijn en Ilse niet de hele tijd moeten helpen. Die woning was wel iets duurder dan een normale reis, maar al bij al viel dat goed mee.”

Reis en voorschot kwijt

Enkele weken geleden kreeg Mark per e-mail bericht dat de reis niet kon doorgaan.

“De vier vakantiehuisjes in Frankrijk waren eigendom van een Nederlands koppel. Zij hadden jaren hard gewerkt om woningen te kunnen aanbieden voor rolstoelgebruikers. Door gezondheidsredenen moesten ze hun huisjes echter verkopen. Via het Nederlandse programma Hart van Nederland kozen ze uit honderden kandidaten voor een ander koppel. Die nieuwe verhuurders konden hun financie verplichtingen tegenover de eigenaars blijkbaar niet nakomen, waardoor de meubels opgehaald werden. De verhuurders zeiden mij dat ze bestolen waren, maar het is normaal dat de eigenaars ophaalden waar ze recht op hadden. Behalve het feit dat onze vakantie niet kan doorgaan, weigeren de verhuurders ook pertinent om ons voorschot van 1.007 euro terug te betalen. We hebben hen vorige week een ultimatum gesteld : ofwel zouden ze ons toch nog laten op reis gaan met de beperkte middelen die ter plekke aanwezig waren, ofwel zouden we een klacht indienen. Het enige antwoord dat we kregen was dat ze failliet zouden gaan bij een klacht. Dan zouden ze ons zeker niet kunnen terugbetalen.” (Tim Vansteelandt)

Uitgebreide versie in Krant van West-Vlaanderen (editie De Weekbode Torhout) van 17 juli 2009.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier