WO1-paté, frontbier en andere wereldbrandpralines: “pragmatisch bekijken”

Redactie KW

Voor het eerst in het hele debat rond commerciële producten rond de Eerste Wereldoorlog, zoals In Flanders Fields-paté of frontbier, begint het ‘pragmatisme’ te heersen.

Dat bleek uit een panelgesprek op een studiedag rond WO I in Roeselare. “Regularisatie op commerciële producten kan niet”, klonk het.

“Liever geen Vlaamse kermis”

De jongste maanden is er in de Westhoek al heel wat te doen rond de ontwikkeling van enkele WOI-producten door enkele lokale handelaars of ondernemers. Zo kwamen er speciale pralines op de markt, werd frontbier gebotteld, kwam er speciale paté of werden poppyzaadjes verkocht. Niet iedereen is daarmee opgezet. Zo waarschuwde commissaris-generaal Paul Breyne dat de Eerste Wereldoorlog niet mag gebanaliseerd worden of verworden tot een Vlaamse kermis.

Nico Wouters van de Universiteit van Antwerpen zette tijdens het gesprek een tegenaanval in: “Ik heb minder moeite met WOI-pralines dan met de politisering van het hele gebeuren”, zei hij. Wouters vindt dat er te veel geld naar musea en infrastructuurprojecten is gegaan en te weinig naar wetenschappelijk onderzoek. “We kunnen paté, bier of pralines niet gaan regulariseren op basis van ethische codes. Ik vind bijvoorbeeld een musical rond de Eerste Wereldoorlog ook van de pot gerukt. Dit soort producten zijn echter marktregulerend. Als er te ver in gegaan wordt, zal er wel een publiek debat ontstaan of zal er tegenkanting komen van de consumenten ten opzichte van de producent.”

Benedict Wydooghe en Cindy Verbrugge reageren

Ook Benedict Wydooghe uit Lichtervelde, docent aan de Vives Hogeschool, volgde zijn collega. “Het is sowieso een mes dat aan twee kanten snijdt, maar laat ons niet vergeten dat oorlogstoerisme en WOI-souvenirs al bestaan sinds 1919.”

Ook Cindy Verbrugge uit Langemark, kabinetsmedewerkster van minister van Toerisme Geert Bourgeois (N-VA), toonde begrip voor de ondernemers. “We moeten de ondernemers steunen. Maar we hebben wel een waakzaam oog voor wat er met ons officieel poppy-logo gebeurt. Niet iedereen kan dat zomaar gebruiken. Je mag ook niet vergeten dat de Westhoek vorig jaar 40 miljoen euro omzet binnenkreeg dankzij het herdenkingstoerisme. Dat kwam heus niet allemaal van paté, bier of pralines, maar vooral van onze kwaliteitsvolle logies, horeca en musea in de frontstreek.”

(Belga)