Stationsgebouw van Oostkamp wordt ‘gedemonteerd’ (om dan weer op te bouwen)

Op de eerste dag van de werken werden de ramen verwijderd. © PH
Redactie KW

Infrabel en NMBS zijn sinds donderdag 5 juli begonnen met het demonteren van het geklasseerde stationsgebouw en het historische wachthuisje. Dat was nodig om ruimte te scheppen voor de aanleg van een derde en vierde spoor.

Op de eerste dag werden de ramen er uitgehaald. Een weekje later is het station bijna helemaal verdwenen. Om het station minutieus in zijn oorspronkelijke staat weer op te bouwen aan de overkant van de spoorlijn, zal toch wat creativiteit nodig zijn, lijkt het ons. De werkzaamheden gebeuren overdag en duren tot 20 juli

Het stationsgebouw is gelegen langs de spoorlijn Gent-Oostende. Het werd gebouwd in 1889 naar een ontwerp van Henri Fouquet, architect van o.m. de stations in Leuven, Oudenaarde, Harelbeke en Nieuwpoort-Bad. Het neoclassicistisch station met inbegrip van de luifel, het dienstgebouwtje en het wacht- of schuilhokje zijn beschermd als monument bij M.B. van 3 januari 1997. Elf jaar na de openstelling van de spoorlijn kreeg Oostkamp een stopplaats. Vrij snel daarna wordt een petitie gericht aan de koning, opdat de halte van de treinen tussen Brugge en Gent zou veranderen in een werkelijk station voor reizigers en reisgoederen. Het nieuwe treinstation werd nog in 1865 ingewijd. Aangezien het stationsgebouwtje al snel te klein werd, werd het in 1877 uitgebreid; tegelijkertijd werd de oude halte verbouwd tot woning voor de stationschef.

Na een week is er van het station bijna niets meer over. De brokstukken worden opgeschept en afgevoerd. Benieuwd hoe men daarmee het station zal kunnen heropbouwen.
Na een week is er van het station bijna niets meer over. De brokstukken worden opgeschept en afgevoerd. Benieuwd hoe men daarmee het station zal kunnen heropbouwen.© PH

Het huidige, neoclassicistische station is gebouwd in 1889. Het stationsgebouwtje van 1865 en het wachthuisje van 1859 zijn afgebroken in 1953. Omdat men de uitbreiding van de spoorlijn Oostende en Brussel met een derde en vierde spoor eraan komt, wordt het beschermde station afgebroken en aan de andere kant van de spoorlijn heropgebouwd.

(PH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier