Kortrijk vroeger en nu: de Gerechtshofbrug

Een winterse Gerechtshofbrug in 1997. © Beeldbank Kortrijk/Waterwegen en Zeekanaal
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

De Gerechtshofbrug werd in 2008 afgebroken in het kader van de verbreding en rechttrekking van de Leie, de grootschalige Leiewerken. De nieuwe Noordbrug kwam er twee jaar later in de plaats.

De Noordbrug, vernoemd naar de nabijgelegen Noordstraat, overspant de Leie en verbindt de Beheerstraat met de Noordstraat. De brug vervangt de Gerechtshofbrug, die in 2008 werd weggenomen. De oversteek heeft een rijke geschiedenis, zo reed onder meer de tramlijn Kortrijk-Moeskroen over een van haar voorgangers. Op 11 januari 2008 werd de afbraak van de Gerechtshofbrug door Vlaams minister Hilde Crevits op gang getrokken. Zonder verpinken nam ze zelf plaats achter het stuur van een van de kraanwagens. De minister was die dag op bezoek in Kortrijk om er het stadsinfohuis aan het Overbekeplein te openen en de vernieuwde Fabriekskaai en Nijverheidskaai te verkennen.

De Noordbrug kwam er in het kader van de grootschalige Leiewerken.
De Noordbrug kwam er in het kader van de grootschalige Leiewerken.© JVGK

Om het binnenvaartverkeer niet te veel te hinderen, moest de afbraak op amper twee dagen en nachten een feit zijn. Een nieuw, modern exemplaar kwam in de plaats en kreeg ‘Noordbrug’ als naam. Het is een tuibrug naar een ontwerp van ingenieursbureau Greisch, landschapsarchitect Dujardin ontwierp het omringende groen. Vlak bij de brug, aan de Handelskaai, werd een basketkooi voorzien.

Centraal op de brug staat een grote pyloon van 26 meter hoog, waaraan stevige tuien zijn bevestigd. De brug werd daaraan opgehangen. De stalen bovenbouw omvat maar liefst 600 ton staal, het gevaarte meet 94 bij 11 meter.