Gentenaar Mathias De Clercq tegen verbreding Schipdonkkanaal

Redactie KW

De Gentse schepen en volksvertegenwoordiger Mathias De Clercq is tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal. Dat heeft hij tijdens een persconferentie in Zeebrugge toegelicht. Volgens De Clercq zijn de plannen om het Shipdonkkanaal te verbreden tot een volwaardig binnenvaartkanaal niet haalbaar en niet wenselijk. Het komt economie en ecologie niet ten goede, zegt hij, en er zijn alternatieven. Het havenbestuur van Zeebrugge en de Vlaamse regering willen zo het wegverkeer ontlasten.

Het Schipdonkkanaal loopt van Zeebrugge via Damme en Maldegem naar Merendree, en sluit daar aan op de Gentse vaart. Het havenbestuur en de Vlaamse Regering denken eraan om het kanaal te verbreden, om binnenvaart mogelijk te maken en zo het vrachtwagenverkeer terug te dringen. Die plannen stuiten op veel protest, niet in het minst van ongeruste buurtbewoners, die zich hebben verenigd in ‘t Groot Gedelf. Zij krijgen nu steun uit politieke hoek.

De estuaire vaart gebeurt via de kustlijn, met een aangepast binnenschip. De Gentse Mathias De Clercq heeft berekend dat 12 van die schepen elk jaar 800.000 kleine containers van de weg zouden kunnen halen, een viervoud van wat een verbreed kanaal zou kunnen. Hij zegt dat dat in de haalbaarheidsstudie over het Schipdonkkanaal amper naar voor komt. Het kanaal verbreden zou volgens De Clercq een aanslag zijn op zowel economie als ecologie.

In december is er in het Vlaams Parlement nog een hoorzitting over de geplande verbreding.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier