Matthias Rammeloo brengt bloggers samen op UPORCO

24/03/17 om 13:51 - Bijgewerkt om 14:02

UPORCO is het geesteskind van Matthias Rammeloo (21), afkomstig van Oostduinkerke en student handelswetenschappen in Gent. Toen hij zijn mastervakken in het buitenland volgde, miste hij als beginnende blogger het juiste platform om zijn ervaringen te delen. Om het gat in de markt te vullen, kwam UPORCO tot leven. "Dit bloggersplatform biedt kleine bloggers een groter publiek aan", aldus Matthias.

Matthias Rammeloo brengt bloggers samen op UPORCO

Matthias Rammeloo (rechts) en Matthias Bekaert. © Tine Verschueren

Voor de oprichting van UPORCO richtte Matthias Rammeloo zich tot een naamgenoot, Matthias Bekaert. Samen dokterden ze het technische aspect en de kosten uit. "Matthias Bekaert vertelde mij dat het heel wat zou kosten. Als we bij bloggersgroepen op Facebook keken, kwamen we heel wat like-for-liketoestanden en shout-outs tegen", vertelt Matthias Rammeloo.

Niet evident voor een startende blogger en dus wil Matthias in het kwadraat een oplossing bieden voor twee prominente problemen. "Als leek mis je technische kennis. Bovendien is het moeilijk om aan een hoog aantal views te raken." Na talloze brainstormsessies kwamen ze tot UPORCO. "We brengen kleine bloggers samen, waardoor ze een groter publiek hebben. Andere platforms zijn vaak betalend en ook de interface is niet optimaal."

Delen

Wij willen een grote speler worden, tussen kleppers als Google en Letgo

Bij UPORCO verdient de blogger iets aan zijn content. "UPORCO heeft een speciaal inkomstenmodel. We redeneren omgekeerd. Als iemand moeite doet om iets te schrijven, moeten ze daarvoor niet betalen, maar beloond worden. We maken dit mogelijk door een groot deel van onze advertentie-inkomsten af te staan aan de bloggers. Dat is tegelijk ook een drijfveer voor hen om meer te bloggen."

YouTube voor bloggers

"Met ons project naar de beurs trekken, dat is de droom. Die IPO (Initial Public Offering) moet natuurlijk op lange termijn gebeuren. Eerst moeten we meer views binnenhalen." Team Matthias gaat aan de slag met enkele marketingcampagnes om zo op korte tijd bezoekers aan te trekken. "We willen nu eenmaal een grote speler worden om al die voordelen te kunnen aanbieden aan bloggers. We hebben een tijdlijn voor één jaar opgemaakt. Daarbij is het einddoel om per maand een miljoen pageviews binnen te halen."

Matthias Rammeloo: "We hebben een tijdlijn voor één jaar opgemaakt. Daarbij is het einddoel om per maand een miljoen pageviews binnen te halen."

Matthias Rammeloo: "We hebben een tijdlijn voor één jaar opgemaakt. Daarbij is het einddoel om per maand een miljoen pageviews binnen te halen." © Tine Verschueren

UPORCO wil de YouTube voor bloggers worden. "Dat is natuurlijk eigendom van Google, ongetwijfeld een grote speler waar we naar opkijken. Onze interesse lonkt ook naar Letgo, dat op korte termijn stevig is gegroeid. Zij zijn de kampioen van growth hacking, want ze investeren massaal in marketing. Ze zijn overal te zien en palmen zo haast volledig de tweedehandsmarkt in."

Durf ondernemen

Matthias helpt als beginnende blogger andere bloggers op weg, maar krijgt ook zelf de nodige steun. Zo heeft UGent sinds dit jaar een nieuw programma: het Student Acceleration Track. Slechts vijf projecten van UGent-studenten mogen hieraan deelnemen en UPORCO is er één van. Het programma brengt hen in contact met de juiste personen die kunnen helpen met tips of workshops. "Eén van die vijf projecten mag dan naar de Verenigde Staten en wij willen maar al te graag naar the States", glundert Matthias.

Delen

Ondernemen is echt wel een emotionele rollercoaster. Bereid je voor op ups en downs

De student-ondernemers krijgen niet alleen financiële steun en begeleiding van de UGent, ook zijn er vergaderruimtes beschikbaar. Ze krijgen ook het statuut van student-ondernemer, waardoor ze flexibiliteit krijgen inzake deadlines. "De professoren zijn wel op de hoogte van je project en hebben begrip. Dat is super", vindt Matthias. "Ze zullen ons dan ook niet missen in een aula met 600 studenten."

Werkdruk

Het ondernemen zat altijd al in hem, maar kwam er pas uit tijdens zijn hogere studies. Wanneer hij later een vaste job heeft, zal Matthias sowieso blijven ondernemen, desnoods in bijberoep. "Nu ik nog student ben, heb ik de vrijheid om dat allemaal te doen: het kost allemaal nog niets." Naast het ondernemen loopt Matthias ook stage en werkt hij aan zijn thesis. "Met dit project erbij is het toch wel druk: per week spendeer ik er zo'n 20 uur aan. Maar als je tijd steekt in iets dat je graag doet, dan voelt dat niet aan als veel werk."

Ondernemen betekent natuurlijk ook netwerken. "Dat is een van de belangrijkste dingen die je kan doen. Je leert heel wat mensen kennen waarop je later eventueel kan terugvallen. Als start-up hebben we niet erg veel kapitaal, maar we hebben heel wat strategische partners, ook via vorige projecten. Die besparen ons heel wat kosten."

Emotionele rollercoaster

"Ik zou beginnende student-ondernemers aanraden dat ze zich door niets mogen laten tegenhouden. Mijn eerste project, WeCare, is bijvoorbeeld niet van de grond geraakt. In het begin doet dat pijn, want je steekt daar veel tijd en geld in. Maar je moet altijd blijven vooruit kijken en je ambitie blijven benutten", aldus Matthias. "Kijk niet naar het eindresultaat, maar naar de lessen die je eruit trekt. Ondernemen is echt wel een emotionele rollercoaster met ups en downs. Geef niet op! Er komen heel wat struikelblokken, maar blijf eruit leren. Dat is het allerbelangrijkste."

Meer nieuws uit

Lees meer over:

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks twee updates in uw mailbox met het belangrijkste nieuws uit West-Vlaanderen, aangeboden door de redactie van KW!