Dries Slootmans: “Zelfs Kinepolis is een concurrent van KAA Gent”

Dries Slootmans: "Voetbal moet meer zijn dan die 90 minuten sport. Ik zie een matchdag als een familie-uitstap van vier à vijf uur". © mlt
Lieven Mathys
Lieven Mathys Community KW

AA Gent is maandagavond tot Strafste Gentenaar verkozen. En dat doet ons deugd want de Buffalo’s zijn eigenlijk ook een beetje ons verhaal, een West-Vlaams verhaal. Wij trokken dus deze middag naar de Ghelamco Arena. We spraken af met één van de sleutelfiguren van de voetbalclub, Dries Slootmans (32). Een Bruggeling. Sint-Kruis om precies te zijn.

Dries Slootmans is geen onbekende in de sportwereld. Hij voetbalde in zijn jonge tienerjaren bij Cercle en Club Brugge, en was eerder al commercieel directeur bij Cercle en BC Oostende. Nu schrijft hij als marketingmanager mee aan het succesverhaal van de Buffalo’s.

Hoe raakt een marketingmanager verzeild bij een voetbalclub?

Voor mijn komst twee jaar geleden bestond deze functie niet bij AA Gent. Drie jaar geleden heeft de club een serieuze metamorfose ondergaan met de bouw van de Ghelamco Arena. Dat was de aanzet om verder stappen te zetten en meer te gaan professionaliseren. Marketing is een evidentie bij zo’n operatie. Er werken hier om en bij de 90 mensen, spelers inbegrepen. Ieder bedrijf dat zich respecteert, neemt marketing au sérieux.

Hoe pak je dat dan concreet aan? De essentie is toch een stevige pot voetbal?

Klopt. De sportieve prestaties staan natuurlijk voorop. Maar al even belangrijk is de identiteit van de club, het DNA van KAA Gent. Dat moet zich in al onze communicatie, in al onze acties vertalen. Van logo’s over merchandising tot de relaties met partners en sociale projecten. Als dit allemaal goed zit, en die identiteit een sluitend geheel vormt, dat heb je met AA Gent een sterk merk.

Een club met een groot hart, één grote familie.

Klopt. Uit die identiteit moeten we dan meerwaarde gaan creëren. Via onze maatschappelijke betrokkenheid bijvoorbeeld. Denk maar aan de campagne tegen darmkanker. Of het feit dat we bij de kampioenenviering onze champagnefles ‘Ace Of Spades’ niet zomaar leeggespoten hebben. We hebben die geveild en het geld aan de kankerpatiëntjes van het UZ Gent geschonken. Dat maakt het merk ‘KAA Gent’ nog sterker. Zo kunnen we ons differentiëren van andere clubs.

Met de prachtige Ghelamco Arena alleen al lukt dat aardig. Het is een landmark.

Onze ligging is inderdaad een enorme troef. We liggen hier heel centraal tussen de verkeersassen naar de kust, Antwerpen en Brussel.

Maar ik zie het nog breder. Niet alleen de andere voetbalclubs zijn onze concurrenten. Ook Kinepolis is net als alle andere aanbieders van entertainment, een concurrent van ons. Voetbal moet meer zijn dan die 90 minuten sport. Ik zie een matchdag als een uitstap van vier à vijf uur. Voetbal is entertainment, een evenement.

En niet alleen voor vaders en hun zonen.

Juist, we promoten ons merk voor het hele gezin. Denk maar aan de supergoedkope abonnementen voor kinderen op de Telenet Tribune (-16 jarigen betalen slechts 50 euro, mlt). Ook in onze merchandising houden we rekening met de kinderen, we houden de prijzen betaalbaar. En we gaan ook breder in ons gamma naar vrouwen en meisjes toe.

Voetbal als een familiebelevenis.

Alles draait rond sfeer. Het moet bruisen in en rond de Ghelamco Arena. Neem nu onze vlaggenactie. Die wordt enorm geapprecieerd, tot in het buitenland toe. Het heeft een hoog entertainmentgehalte.

KAA Gent is een bedrijf geworden maar luisteren meer dan ooit naar de achterban, naar de supporters

De supporters moeten natuurlijk wel meestappen in je verhaal.

Zo’n actie zou niet mogelijk zijn als ze niet vanuit de buik van de supporters zou komen. Er zijn zowat 30 vrijwilligers in de weer om die 20.000 vlaggen op de stoeltjes te leggen weet je.

Het voetbal in Gent is in de jongste jaren een bedrijf geworden. Maar professionaliseren staat niet gelijk aan koel en afstandelijk ondernemen. We luisteren meer dan ooit naar de achterban, naar de supporters. Neem de lichtjes op de 52ste minuut. We zouden dit nooit zelf kunnen opleggen aan de Gentenaar, dat moet uit de supportersclub zelf komen. Wij kunnen hen dan ondersteunen door Luc af te beelden op de schermen in het stadion.

En door af en toe met een kwinkslag uit te pakken, zoals bij het presentatiefilmpje van Benito Raman die een biljartstoot nabootst. Nochtans had hij een serieuze uitbrander gekregen na het snookerincident. Straf dat je dan met een grapje op de proppen komt.

Als er één iets is dat ik weet over de Gentenaar, dan is het wel dat die geen autoriteit verdraagt. In die zin wordt zo’n filmpje enorm geapprecieerd. We blijven volks met een kwinkslag links en rechts, we willen het menselijk karakter van het voetbal niet verliezen.

Maar er zijn grenzen. Bij het micro-incident van Raman waarbij hij Club Brugge hebben jullie meteen scherp gesteld waar het op staat.

Ik was vooral ontgoocheld dat hij zich fixeerde op een andere club. Je focus moet bij KAA Gent liggen. We hebben inderdaad meteen laten weten dat zijn uitspraken niet passen in de familiewaarden die KAA Gent hoog in het vaandel draagt.

We zijn de landskampioen en alles wordt uitvergroot in de media

Je bent dus ook een beetje crisismanager. Hoe ga je om met de media-heisa rond de Bentley van Mbark Boussoufa?

Niet. Met welke auto hij rijdt, zijn onze zaken niet. Ik vond het nogal vreemd te lezen dat dit de krant haalde. Maar als je het groter plaatje bekijkt, begrijp ik het wel hoor, we zijn de landskampioen en alles wordt uitvergroot in de media.

‘Geen vedetten bij AA Gent’ past in de visie van ‘One Family’. In hoeverre moeten de spelers in dat DNA passen?

Uiteindelijk zijn het werknemers van AA Gent en kunnen we hun engagement wel opeisen vind ik. Zowel op vlak van marketing en commerciële opdrachten. Maar ook voor onze sociale projecten. Het moet gezegd dat we hier een zeer toegankelijke spelersploeg en technische staf hebben. Coach Hein Vanhaezebrouck past als familieman perfect in het DNA-verhaal van AA Gent. Ze beseffen wel dat ze tenslotte het gezicht van onze club zijn. Uiteindelijk is het ook goed voor hen. Niet alleen voor hun imago naar de buitenwereld toe, ook persoonlijk. Zo zien ze wat er in het echte leven allemaal gebeurt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier