Gardec rust vissersboten uit met milieuvriendelijk vissysteem

Redactie KW

De volgende weken zullen twaalf Belgische vissersvaartuigen in de Golf van Biskaje aan de slag gaan met de SumWing-techniek. Dat is een nieuwe techniek voor duurzame visserij. De SumWing is een ophaalbare vleugel waaraan het net is bevestigd. De vleugel sleept in tegenstelling tot de traditioneel boomkorvisserij niet langer over de zeebodem waardoor minder energie nodig is en waardoor de bodem minder wordt omgewoeld. De brandstofbesparing kan oplopen tot 15 procent, met aangepaste motoren zelfs tot 40 procent.

Zelfde vissoorten

De SumWing is een semi-zwevende visserijtechniek die in Nederland werd ontwikkeld. Het Zeebrugse metaalbedrijf Gardec mag ze onder licentie produceren. Er zijn er twintig besteld voor de Vlaamse vloot. Twaalf schepen vertrekken op 6 juni naar de Golf van Biskaje. De vissoorten die met de nieuwe techniek kunnen worden bevist, zijn dezelfde als met de traditionele boomkor.

Innovatie

Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) kwam de evolutie dinsdag in Zeebrugge bekijken. “2008 was een dieptepunt voor de zeevisserij door de strenge quota en de hoge brandstofprijzen. Veel rederijen gingen toen in het rood. Sindsdien is er veel gebeurd. Onder impuls van de Stichting voor Duurzame Visserijontwikkeling (SDVO) en de bijhorende Europese en Vlaamse subsidies is naar innovatieve oplossingen gezocht. De SumWing is één van de vernieuwingen die wordt doorgevoerd.”

Colloquium

Tijdens het Belgisch voorzitterschap van de Europese Unie zal op 9 en 10 november in Oostende een colloquium plaatsvinden de duurzame visserij. Peeters hoopt dat de resultaten positieve gevolgen zullen hebben voor de TAC en quota-besprekingen later op het jaar.

(Belga/BS)

Meer hierover in het nieuws op Focus vanaf 18u00. Focus-WTV: nieuws van hier!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier