‘Fokkie’ in jaarboek Van Dale

Redactie KW

‘Fokkie’, de omgedraaide vorm van het woord koffie uit de radiocampagne voor koffiemerk Douwe Egberts, werd officieel opgenomen in het Van Dale jaarboek 2010. De bedenker van de campagne, Oostendenaar Peter Ampe, is apetrots.

Veel mensen zullen zich de fokkie-campagne wel herinneren of het woord zelfs nog gebruiken. Het verhaal begon eind 2006 met een reeks radiospots waarin mensen niet goed wakker waren omdat ze nog geen koffie hadden gedronken. Daardoor gooiden ze woorden en letters door elkaar en crerden een dyslectische taal. Het nieuw gevonden woord fokkie sloeg meteen aan en werd verder gebruikt in de volgende campagnes.

40.000 hits

De campagne werd bedacht door reclamebureau Duval Guillaume Brussels met als creatieve directeurs de veelgelauwerde West-Vlamingen Peter Ampe en Katrien Bottez. Peter Ampe (43) woont in Oostende. “Wat begon als een verspreking, maakt vanaf nu deel uit van onze woordenschat”, aldus Peter Ampe. “Als je fokkie googlet, krijg je meer dan 40.000 hits. Deze vaststelling leidde eerder dit jaar tot een online petitie om fokkie in het woordenboek te krijgen. Zo’n 10.000 mensen tekenden de petitie en werden fan op Facebook. En met succes, want vandaag staat fokkie dus in het jaarboek van de Van Dale.”

Het jaarboek van Van Dale is een elektronische aanvulling van de bestaande elektronische Dikke van Dale. Het is niet omdat een woord in het jaarboek wordt opgenomen, dat het ook in de volgende Dikke van Dale zal verschijnen. Het biedt wel de mogelijkheid om de bestaande Dikke van Dale ieder jaar uit te breiden en actueel te houden. (HH)

Krant van West-Vlaanderen (editie De Zeewacht) van 6 november 2009.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier