Fernand Traen blikt in boek terug op kwarteeuw Zeebrugge

Redactie KW

Als bevoorrechte getuige heeft ridder Fernand Traen tussen 1975 en 2000 de Zeebrugse haven zien groeien. Als voorzitter van het havenbestuur had hij volgens zijn opvolger Joachim Coens een visie en was hij vastberaden om de grootste Vlaamse kusthaven op de juiste koers te zetten. Net dankzij zijn positie is het boek “De haven van Zeebrugge 1975-2000, een terugblik” van bijzondere historische waarde.

Het boek van uitgeverij Lannoo telt 320 pagina’s, is rijk geïllustreerd en kost 39,95 euro. Vrijdag werd het officieel voorgesteld in het Brugse stadhuis, de plaats waar de beslissingen over de
havenuitbreiding politiek werden bekrachtigd.

De Zeebrugse haven kende onder Traen een sterke groei. Er was de bouw van de Pierre Vandammesluis, de uitbouw met de strekdammen voor de sluis en het ophogen van de polders achter de sluis tot de achterhaven. De trafiek steeg van 2 ton in 1975 naar 35 miljoen ton in 2000. Ook de tewerkstelling steeg in die mate.

Volgens Coens blijft Traen gedreven door Zeebrugge. De ondertitel van het boek dekt dan ook niet de volledige lading. Meermaals wordt op uitdrukkelijk verzoek van de auteur ook vooruitgekeken. Het boek bevat dan ook een aantal ontwerpen om Zeebrugge nog te verruimen. Daarbij onder meer plannen om de LNG-terminal op te doeken en te vervangen door vooral containerterminals. Ook de plannen voor een binnenvaartontsluiting richting Zelzate die Traen bepleit, werden in het boek opgenomen.

“Het laatste kwart van de vorige eeuw was een bijzonder fascinerende periode”, herinnert Fernand Traen zich. “De vooruitgang van de scheepvaart- en haventechnieken en de mondialisering van de economie hebben de haven helpen groeien. Dit boek is in de eerste plaats een geschiedenisboek en tevens voor een deel mijn memoires.” (Bron: Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier