Felle kritiek op voorstel verkeerscirculatie- en parkeerplan

Redactie KW

Het gemeentebestuur stelde het nieuwe verkeerscirculatieplan en een parkeerplan voor de vernieuwde dorpskern voor. Het voorstel kon evenwel op weinig enthousiasme van de aanwezigen rekenen. „Het plan lost de bestaande problemen niet op”, klinkt het.

Schepen van mobiliteit Marc Van Ysacker kreeg de eer toebedeeld om het plan uit de doeken te doen. „In de Roeselarestraat willen we eenrichtingsverkeer invoeren vanaf de school tot aan de kerk”, vertelt de schepen. „Ook in het nieuw aangelegd stuk weg achter de kerk zou tot aan de Lepelstraat éénrichtingsverkeer gelden. In de Lepelstraat willen we het eenrichtingsverkeer behouden. Ook voor de Gezellestraat is dat het geval. We stellen voor om in de Mandelstraat tweerichtingsverkeer toe te laten. Ook in de Brabandstraat willen we eenrichtingsverkeer invoeren. De straat zou enkel via de Roeselarestraat ingereden mogen worden. In het stuk Sleihagestraat tussen de verkeerslichten en de Lepelstraat zou in twee richtingen gereden mogen worden.”

Te weinig parking

De schepen stelde meteen ook de parkeerplannen van het gemeentebestuur voor. „In de Roeselarestraat zou aan beide zijden van de weg geparkeerd mogen worden. In de Lepelstraat zou de huidige regeling blijven gelden.: daar mag enkel rechts geparkeerd worden. In de Brabandstraat zou helemaal niet geparkeerd mogen worden. Verder stellen we voor om blauwe zone in te voeren vanaf de Mandelstraat tot aan de Lepelstraat en van de Mandelstraat tot aan de ‘monding’ van de Gezellestraat aan de kerk.”

De aanwezigen op de infovergadering waren bijzonder kritisch. „Het is duidelijk dat het Oostnieuwkerkse centrum nood heeft aan een grote parkeergelegenheid”, stelt bakker Vincent Crevits. „Nu zijn alle parkeerplaatsen van ‘s morgens vroeg al bezet. Waarom kan de gemeente de grond van de vroegere horecazaak achter de kerk niet aankopen en daar parking creëren.?” (CBH)

Uitgebreide versie in Krant van West-Vlaanderen (editie De Weekbode Roeselare) van 1 mei 2009.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier