Elektrische oplaadpalen geen succes voor auto’s

© Foto BWB
Redactie KW

In augustus werden op de Graanmarkt en aan de Dolfijnkaai in Kortrijk elektrische oplaadeilanden geplaatst. In Kuurne is er sinds september aan het Marktplein een eiland geïnstalleerd. Tijd voor een round-up na zes maanden. “Omdat er geen duidelijkheid is over de functie van de laadpalen worden ze al te vaak als gewone parkeerplaats gebruikt”, aldus Bart Baeten, hoofd van de dienst mobiliteit van de stad Kortrijk.

Bart Baeten ontving onlangs de eerste factuur van Eandis met een afrekening van de exploitatie van de oplaadpunten in september. “De factuur was erg laag. Verder kunnen wij visueel waarnemen dat er heel weinig gebruik wordt gemaakt van de oplaadeilanden. Omdat er geen duidelijkheid is over de functie van de laadpalen parkeren mensen met gewone voertuigen hun wagen op die punten. Er is dus absoluut nood aan verduidelijking van de functie van de oplaadpalen zodoende dat er niet meer geparkeerd wordt op die plaatsen.”

Naast de nood aan een betere communicatie op het platform zelf is het volgens Bart zo dat de hele markt van elektrische wagens nog in zijn kinderschoenen staat.

“Er zijn nog maar weinig elektrische wagens in Vlaanderen, het is dus afwachten hoe die markt zal evolueren. Op het vlak van elektrische fietsen daarentegen kunnen we spreken van een bloeiende markt, er is een spectaculaire stijging in de verkoop van elektrische fietsen. We zijn er ook van overtuigd dat dat in de toekomst ook zo zal blijven.”

Waarom voorziet de stad Kortrijk in elektrische laadpunten? “Op zich is het niet de taak van de stad om elektrische laadpunten te voorzien, maar iemand moet er natuurlijk mee beginnen, daarom hebben wij de stap gezet. Op termijn is het de bedoeling dat de eilanden worden overgenomen door de private sector”, besluit Bart.

(EDD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier