“Zeebrugge is het best geschikt om de brexit op te vangen”

Marc Adriansens. © SR
Redactie KW

Op woensdag 17 januari vindt de nieuwjaarsreceptie van de Zeebrugse havengemeenschap (APZI, MBZ en De Kring) plaats. Een uitstekend moment dus om Marc Adriansens, voorzitter van APZI, al even te laten vooruitblikken op het nieuw jaar. Moderator tijdens de receptie is Terzake-journalist én De Slimste Mens Ter Wereld 2017 Xavier Taveirne. “We doen een beroep op hem om minister Ben Weyts ervan te overtuigen om snel over de bouw van de tweede zeesluis te beslissen.”

Het jaar 2017 stond voor de Zeebrugse haven ongetwijfeld in het teken van de brexit. “Een jaar van voorbereiding om de haven brexitproof te maken”, klinkt het bij Marc Adriansens. “Wat de uitkomst ook is, de haven van Zeebrugge zal haar klanten op de best mogelijk manier helpen om de goederenflow tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese continent zo vlot mogelijk te laten verlopen. Zeebrugge zal de beste keuze zijn om de goederenstroom zowel fysiek en operationeel te behandelen als documentair en digitaal te begeleiden.”

Dat het brexitgegeven dominant aanwezig is, blijkt uit de belangenbehartiging en de havenpromotie van APZI. “De Havencel West-Vlaanderen heeft door directe contacten zowel met de Vlaamse en federale autoriteiten, als de Britse instanties duidelijk gemaakt dat in Zeebrugge alles in gereedheid is om een eersterangsrol te spelen. Ook inzake de promotiebestemming liet de brexit zich gelden.”

“De keuze voor de Britse haven Hull en een Ierse haven, Dublin, is niet toevallig en kon op veel belangstelling rekenen. Onze rederijen (P&O Ferries, CLdN, DFDS) gaven blijk van vertrouwen door te investeren in schepen en infrastructuur op de UK- en Ierland-flows. Op andere bestemmingen, zoals Praag en München, liet Zeebrugge zich eveneens gelden als haven die het best geschikt is om de Brexit op te vangen. Dit door onze ligging, geschiedenis en knowhow.”

Tweede Zeesluis

Naast het brexitverhaal domineert ook de bouw van de tweede zeesluis het havenleven. “De tweede zeesluis is van cruciaal belang voor de roro-operatoren in de achterhaven, die samen de grootste autohaven van de wereld vormen,” gaat Marc Adriansens verder.

“Dit dossier sleept al meer dan tien jaar aan en zowel de operatoren als de rederijen wensen op zeer korte termijn een duidelijke oplossing. De onderhoudswerken aan de dertig jaar oude Vandammesluis en de stijging van het aantal schepen maken de zeesluis noodzakelijk als de haven van Zeebrugge zijn troef van ‘snelle’ haven wil behouden.”

De laatste maanden dringt de Zeebrugse havengemeenschap aan op een snelle beslissing van minister Ben Weyts. “Hopelijk kan de spade nog deze legislatuur in de grond,” klinkt het hoopvol. Marc Adriansens stuurt meteen ook een reminder: “Dat een snelle beslissing er ging komen, werd trouwens tijdens de vorige nieuwjaarsreceptie door de minister beloofd…”

Gebruik van drones ?

APZI volgt ook in 2018 nog heel wat andere projecten op de voet. “De mogelijkheden met drones worden onderzocht voor de havenbeveiliging en problematiek met illegalen. Hiervoor wordt er nauw samengewerkt met de Zeebrugse Marinebasis. We hebben eveneens oog voor mobiliteit in de haven en willen het netwerk van de havenbus verder uitbreiden. Een te ontwikkelen app moet het gebruik vergemakkelijken.”

“De brexit stimuleert ook de versnelde realisatie van een digitaal platform. Iets wat naast mobiliteit en opleiding centraal staat. In de logistieke en maritieme wereld, net zoals in andere sectoren, openen nieuwe digitale toepassingen de weg naar meer efficiëntie en productiviteit. Zeebrugge wil deze trend niet missen. APZI en MBZ hebben beslist om RX Seaport op te richten om de vermelde doelstellingen te realiseren. Het project zal zich specifiek toespitsen op de brexitproblematiek. Wat de lobbyactiviteiten betreft, wordt er gekeken naar een intensere samenwerking met Voka.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier