Wijk De Ruiter krijgt een nieuwe bedrijvenzone in Roeselare

Joost Gillis voor zijn huis en de doorgang waar misschien de invalsweg voor het bedrijventerrein komt. © (Foto SB)
Peter Soete

Op korte termijn komt er alweer een nieuwe bedrijvenzone in Roeselare: de open ruimte tussen de wijk De Ruiter en het kerkhof aan de Groenestraat wordt omgeturnd tot een zone voor ondernemingen met lokaal en familiaal karakter. Er komt maar één ontsluitingsweg, via de Iepersestraat. Toch wel even slikken voor de bewoners van De Ruiter.

Op zich is dat eigenlijk geen verrassing, want in 1991 al kreeg dit gebied op toenmalige APA (Algemeen Plan van Aanleg) zone voor KMO’s en dienstverlening als bestemming. Maar daar werd toen eigenlijk nooit acht op geslagen, de koeien graasden er in de voorbije 25 jaar rustig verder. Maar nu is de tijd dus rijp om daar werk van te maken en de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) werd door de stad Roeselare aangesteld als ontwikkelaar van de bedrijvenzone. Men denkt hier aan percelen tussen de 1.000 en de 2.500 vierkante meter met als toegelaten activiteiten: productie, verwerking en opslag van goederen, kantoren met beperkte personeelsbezetting die niet gericht zijn op klantgerichte dienstverlening, aanvullende dienstverlenende bedrijven, agrarische productie in de bebouwing en bedrijven die zich situeren in de sector ontspanning, sport en vrijetijdsbesteding.

Van 14 tot 30 bedrijven

“Het gaat hier over een totale oppervlakte van elf hectare”, vertelt directeur Patrick Zutterman van de WVI. “We hebben ondertussen een voorontwerp van inrichting opgemaakt en we hopen dat we binnen afzienbare tijd deze realisatie kunnen opstarten. We hopen tegen eind dit jaar de gesprekken met de diverse eigenaars te hebben afgerond en de nodige gronden te kunnen verwerven. Van onteigeningen is zeker geen sprake. Dat zou inderdaad een laatste mogelijkheid zijn, maar wij geloven in een normale onderhandelde oplossing. Daarna kan gestart worden met de aanleg van de KMO-zone.”

“Pin je vooral niet vast op het voorontwerp van de KMO-zone. Op het voorontwerp staan tussen de 20 à 25 units vermeld, maar dat is slechts een indicatie. In tegenstelling tot een gewone verkaveling, waar de loten vast omlijnd zijn, is een bedrijventerrein variabel. Alles hangt af van de grootte van de bedrijven die er zich vestigen: het kan dat er slechts 14 bedrijven komen maar het kunnen er evengoed 30 zijn.”

Drukke Iepersestraat

Op het voorontwerp staat er maar één toegansweg naar de nieuwe KMO-zone en die bevindt zich nu naast de woning van Joost en Hilde Gillis-Levrouw in de Iepersestraat 556. ‘s Morgens, ‘s middags en ‘s avonds is het in de Iepersestraat al aanschuiven vanaf de bakkerij op De Ruiter tot de verkeerslichten met de R32. Als daar nog een in- en uitrit van een kmo-zone én doorsteek naar de schuttersclub, hondenvereniging en gevechtsclub in hun nieuwe gebouwen bijkomt, dan zou het wel eens héél druk kunnen worden in de Iepersestraat. Er wordt geen verbinding gemaakt met het aanpalende bedrijventerrein Groenestraat. Enkel fietsers kunnen een doorsteek maken.

“Dit wordt inderdaad een belangrijke mobiliteitsoefening”, zegt schepen Griet Coppé. “Onze diensten zullen zoals altijd nauw samenwerken met de WVI. Voor de verkeersveiligheid is het belangrijk dat de toegangsweg tot het bedrijventerrein zo ver mogelijk van de grote ring is verwijderd. Maar de weg die op het voorontwerp is getekend, net naast het huis van Joost en Hilde, is slechts een indicatie. Daar kan natuurlijk nog over gepraat worden, dit is nog niet definitief. Het feit dat er maar één toegangsweg tot die KMO-zone is, is ook bewust. Op die manier willen we sluipverkeer vermijden dat via het bedrijventerrein van de Iepersestraat naar de Groenestraat doorsteekt of omgekeerd.”

Aansluitend op deze nieuwe bedrijvenzone komt er langs de grote ring ook nog een strook bedrijvenzone naar de Groenestraat toe. Het is de bedoeling dat er daar lichte bedrijvigheid gebeurt met een beperkte impact op de omgeving. Men denkt dan aan bedrijven die nood hebben aan een zichtlocatie en die kunnen bijdragen aan de beeldkwaliteit van de grote ring. En, nog langs de grote ring, zijn naast het tankstation in de Meiboomlaan de grondwerken al gestart voor een KMO-project van zeven units met oppervlaktes vanaf 324 vierkante meter. Dit project is een uitvoering van Imfiro en co en deze bedrijvenzone mag dienen voor handel, diensten, distributie, bergplaatsen, showroom en/of autogarage.Of hoe de grote ring stilaan een de ruggengraat wordt van een aaneenrijging van bedrijvenzones, zowel aan de binnen- als de buitenzijde.

(PS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier