Wienerberger start met proefontginning van Klijtberg in Rollegem

Vanop de Klijtberg zie je de schoorsteen van de fabriek (links op de foto) van Wienerberger in Aalbeke. © AXV
Axel Vandenheede

De nv Wienerberger wil begin volgend jaar een proefontginning opstarten op de Klijtberg in Rollegem.

Dat raakte bekend tijdens de infodag op deze berg over de archeologische vondsten die daar de voorbije maanden uit de grond werden gehaald. Onder meer Philippe Despriet stond klaar om elke geïnteresseerde de nodige uitleg te geven.

De Klijtberg zelf wil Wienerberger de komende jaren ontginnen. “Maar we hebben tijd”, stelt Michaël Maertens van het bedrijf. “De eigenlijke klei-ontginning is nog niet voor de komende paar jaar voorzien.”

600 kubieke meter

“We zullen we eind dit jaar, begin volgend jaar al een asfaltweg aanleggen op de site als voorbereiding op wat komen gaat. Begin 2018 plannen we ook een proefontginning van 600 kubieke meter. We zullen daarbij niet zo diep gaan, slechts enkele meters. We willen door die proefontginning zien wat er in de grond steekt. Binnen een, twee jaar willen we dan met de effectieve ontginning te beginnen.”

Een weg aanleggen en een proefontginning uitvoeren, is geen probleem voor de bakstenen- en dakpannenproducent: het bedrijf heeft de nodige vergunningen. Al is en blijft er wel een heikel punt: hoe zal de klei naar de fabriek worden gebracht?

“Voor die ontginning zijn per jaar 2.000 vrachtwagens nodig. Het ziekenhuis creëert 4.000 autobewegingen per dag” – Michaël Maertens

Michaël Maertens: “Onze site in Aalbeke ligt op amper 4,5 kilometer van de berg en de schoorsteen van de fabriek is vanaf de berg ook te zien, maar het is inderdaad niet simpel om er te raken. Dat komt omdat het om een nieuwe site gaat. We hebben daarvoor al een aantal keer samengezeten met de buren en stad Kortrijk, maar tot nu toe is er niets uit de bus gekomen.”

Deputatie beslist

“In elk geval is gebleken dat een transport via het hoger wegennet (de snelweg) geen optie is. We zullen dus het lokale wegennet moeten gebruiken. Dat moet ook kunnen lukken. Wienerberger zal per jaar 2.000 vrachtwagens de baan opsturen voor die ontginning. AZ Groeninge creëert 4.000 autobewegingen… per dag.”

Over het mobiliteitsprobleem is het laatste woord nog niet gezegd: stad Kortrijk stelt dat Wienerberger een oplossing moet aanreiken, het bedrijf zelf kaatst de bal terug. “Hoe dan ook zal de deputatie van de provincie haar goedkeuring moeten geven wat betreft de oplossing voor het mobiliteitsprobleem”, besluit Michaël Maertens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier