Wie wordt de creatieve ondernemer van 2017? Dit zijn de 5 genomineerden

In 2015 won D'Longueville... wie wordt het dit jaar? © WK
Lieven Vancoillie

Unizo West-Vlaanderen gaat voor de twaalfde keer op zoek naar de Creatieve Ondernemer. Kinepolis Brugge is dit jaar het decor voor deze unieke netwerkavond. Vijf genomineerden dingen er naar dé Creativity Award van West-Vlaanderen. De slotavond volgt op donderdag 30 november in de Kinepolis Brugge.

De wedstrijd wordt om de twee jaar georganiseerd. Na een publieksstemming en een bedrijfsbezoek van een professionele jury, werd costumier Kristof D’Hondt van D’Longueville in 2015 als winnaar gekozen. Unizo zette in het voorjaar 2017de nieuwe zoektocht naar creatief West-Vlaams ondernemerstalent in. Nominaties en inschrijvingen stroomden gedurende enkele maanden binnen en na een juryronde eind oktober bleven er nog vijf supergenomineerden over.

Maar wie van deze vijf springt het meest in het oog op creatief ondernemersvlak en neemt de titel mee naar huis? Dat ontdekken we op de spetterende verkiezingsshow op donderdag 30 november. De avond wordt afgesloten met een exclusieve netwerkreceptie, waar men in het gezelschap van collega-ondernemers kan napraten en de winnaar kan feliciteren. De vijf supergenomineerden zijn: Heuvelhof (Torhout), Lingerie Ohlala! (Lendelede), Mamado (Roeselare), Cam TV (Brugge) en Smaakatelier (Kortemark).

Heuvelhof (Torhout): van kroeg tot moderne brasserie

Inspelen op nieuwe trends: dat is de hoofdreden waarom de jury het Heuvelhof als supergenomineerde aanduidde. “We focussen ons ook op opportuniteiten”, zegt zaakvoerder Tom Van Den Heuvel. Zo worden de activiteiten online almaar belangrijker.

Foto AF
Foto AF

In 2005 nam Tom Van Den Heuvel de zaak over. Die evolueerde van volkse kroeg naar een eigentijdse, moderne brasserie, die een gevestigde waarde in Torhout en omstreken is. In 2008 kwam partner Lore Cortvriendt erbij en samen bouwden ze de zaak om naar een familiale brasserie met een gezellig terras en een speelparadijs voor de kinderen.

Maar het is vooral het inspelen op nieuwe trends die de jury ervan overtuigde dat Tom een Creatieve Ondernemer is. “We brainstormen regelmatig met een marketingbureau om de acties te bespreken en praktisch uit te werken.”

“We begonnen drie jaar geleden met een Winterchalet om de moeilijkere periode van de winter te overbruggen. Deze wordt helemaal ingericht in winter/kerstthema en er worden tal van evenementen georganiseerd. Die inspanningen worden door de klanten zichtbaar geapprecieerd.”

Maar ook met wegenwerken gingen ze recent creatief om. Door de mindere bereikbaarheid zagen ze hun omzet dalen en beslisten ze in te zetten op de mogelijkheden van de online wereld. Zo kunnen klanten via enkele klikken op hun website eenvoudig gerechten bestellen en komen afhalen of brengen ze gerechten aan huis.

CamTV (Brugge) specialist in videomarketing

Productiehuis CamTV is gespecialiseerd in videomarketing. “Door creatief te ondernemen en de overheadkosten te besparen kunnen we budgetbesparend werken voor de klanten en zo een streep voor hebben op grotere spelers”, zegt zaakvoerder Tom Nys.

GF
GF

CamTV is opgestart in 2011. “We waren er gelukkig op tijd bij om op dat moment in te spelen op de trend van de videomarketing”, zegt Tom Nys. Klein begonnen maar door een unieke kans voor een opdracht op de Wereld expo in Milaan een snelle groei gekend.

“We verzorgen onder meer bedrijfsfilms, videomails, instructiefilmpjes, productfilmpjes en reclamespots voor zowel kmo’s als multinationals. Door de integratie van een grafisch bureau, CamDesign, kunnen we totaaloplossingen bieden voor de marketing van hun klanten.”

Door creatief te handelen en de overheadkosten te besparen kunnen ze budgetbesparend werken voor hun klanten en zo op grotere spelers een voorsprong hebben.

“Onze groei is gericht op mond-aan-mondreclame, waardoor we zelf bijna geen kosten hebben op het vlak van marketing en advertising. We wensen zowel kmo’s als multinationals te bereiken. We spelen dan ook altijd heel vlug in op de noden van onze klanten. Alles begint met luisteren naar de wensen van de klant. Het is een proces van samenwerking en voortdurend overleg om tot het best mogelijk resultaat te komen. In het vak ondernemen is ‘samen sterk’ cruciaal.”

Originaliteit troef bij Lingerie Ohlala (Lendelede)

Lingerie Ohlala is niet zomaar een lingeriewinkel. “Het is een familiezaak waar we blijven streven om een unieke klantenservice te koppelen aan een warme, sfeervolle winkelbeleving”, zegt Lot Decock.

GF
GF

Lot Decock voorziet samen met een team van tien lingeriestylistes de klant van deskundig en eerlijk advies. Ohlala is ook gespecialiseerd in protheses, protheselingerie en -badmode. Boven de bestaande winkel richtten ze een aparte winkel in voor dames na borstkanker: Ohlala Plus.

Maar vooral met hun originele acties sprongen ze er uit voor de jury. Hun marketing zit goed in elkaar en dit doen ze volledig zelf, zonder een beroep te doen op een reclamebureau en met een relatief beperkt budget. Zo vallen ze op maar blijft de band met hun klanten centraal staan.

Borstvoeding centraal in speciaalzaak Mamado (Roeselare)

Foto JCR
Foto JCR

Mamado is een zwangerschapswinkel gespecialiseerd in borstvoeding. “We zijn er specifiek voor mama’s die comfortabel en modieus borstvoeding willen geven. Je kan hier terecht voor trendy zwangerschaps- en borstvoedingskledij, borstvoedingsbeha’s, afkolfmachines, verzorgingsproducten, kindvriendelijke sieraden en zelfs aangepaste nachtkledij en badmode”, zegt de gedreven onderneemster Lies Roelens, die haar zaak in de Wallenstraat uitbaat.

Er is ook een Mama Relax-ruimte. Een gezellige plek waar mama’s altijd welkom zijn om hun kindje te komen voeden en verzorgen. Daarnaast kan je er ook een kolf uittesten en organiseren ze workshops rond verschillende thema’s in het kader van ‘ouderschap’. Niet enkel het interieur van hun winkel is het bewijs van hun creativiteit. Ze beschikken ook over een voedings- en verluiercaravan, die ze verhuren.

Smaakatelier (Kortemark) bundelt de creatieve krachten

Lokale ondernemers die de krachten bundelen : dat smaakt altijd naar meer. Het Smaakatelier is dan ook een uniek concept van drie Kortemarkse ondernemingen : Verlinde BVBA, Brouwerij Den Buiten en Food@location.

GF
GF

Het Smaakatelier is een uniek concept en het resultaat van het creatieve samenwerkingsverband van drie Kortemarkse ondernemingen: Verlinde BVBA, 5de generatie meubelmakers. Jos, Peter en Luc Verlinde maken artisanale meubelen in eik op maat en op wens van de klant. Brouwerij Den Buiten met opnieuw Peter Verlinde en zijn schoonbroer Pieter De Winter. En als derde onderneming Food@location van Wim Calteleyn en Heidi Vandenbroecke.

“Samen vormen we het Smaakatelier, een gezellig huiskamerrestaurant in het voormalige atelier van de meubelmakerij. Er wordt een wisselend en verrassend menu geserveerd in een almaar veranderend decor van mooie meubels en smaakvolle kunstwerken en dit elke keer met een verfrissend biertje er bij.”

De jury van de Creatieve Ondernemer 2017 bestaat uit: Nicolas Van Kerschaver (ADMB), Erwin Van der Kelen (Syntra West), Kristof Dhondt (Maison D’Longueville, winnaar 2015), Kathleen Deraedt (Attent), Stefaan Matton (POM), Marleen Demuynck (BC Waregem) en Stefaan Vermeersch (Krant van West-Vlaanderen).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier