Westtoer installeert webcam in elke kustgemeente

(vlnr): Liesbet Billiet (regiomabager Kust), Caroline Lootens (Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust), Bart Vermeulen (vzw Kustattracties) en gedeputeerde Franky De Block (voorzitter Westtoer) bij de voorstelling van de nieuwe projecten en campagnes voor 2017. © Rio
Redactie KW

Tijdens de voorstelling van 17 nieuwe toeristen projecten in de kustregio – waarvoor de provincie 1,6 miljoen euro uittrekt – werd door Westtoer aangekondigd dat men tien webcams zal installeren op unieke locaties met zeezicht.

“Dit opdat de potentiële toeristen op elk moment live zouden kunnen zien welk weer het in die of die kustgemeente nu precies is”, zo verduidelijkt Liesbet Billiet, regiomanager Kust. “De ervaring leert dat de mensen immers minder rekening houden met het specifieke kustweer maar eerder met het weer in het binnenland en dus vanuit vaak verkeerde info besluiten om al dan niet een trip naar de zee te ondernemen.” De provincie investeert verder 1,6 miljoen euro in een eerste reeks van 17 nieuwe toeristische projecten. Dat zijn: de ontwikkeling van een ‘virtual reality’ module in het Abdijmuseum Ten Duinen (Koksijde), de nieuwbouw van Icarus Surfclub (Zeebrugge), een upgrade van de bestaande duikboot in Seafront (Zeebrugge), de renovatie en uitbreiding van surfclub Surfing Elephants (Wenduine), attractiepark Gipsy Village & Adventure Island (Nieuwpoort), de aanleg van stripmuren en de aankoop van thematische speeltoestellen (Middelkerke), nieuw infokantoor toerisme Blankenberge, herinrichting toerismekantoor Heist, fietsenstalling aan boord en apart fietsersonthaal voor wie met de Seastar de Ijzer afvaart (Nieuwpoort), herinrichting buitenruimte bezoekerscentrum De Doornpanne (Koksijde), wandelpromenade Les Planches d’Hiver (op het strand van Oostende), aanleg van 206 kampeerautoplaatsen (Middelkerke, Nieuwpoort, Westende, Bredene en Blankenberge) en een nieuw winterevenement in het Leopoldpark (Oostende).

Zee van Smaak

Om de kustgastronomie in de kijker te stellen zet Westtoer over het hele land de campagne ‘Zee van Smaak’ op. Vooral om de verse producten uit de Noordzee extrra bekend te maken. Nog meer promotie voor de troeven van de kustregio voert Erika Van Thielen in het nieuwe magazine De Kust in elk seizoen, een uitgave in samenwerking met Roularta. Franky De Block, gedeputeerde en voorzitter van Westtoer, lichtte nog twee andere toeristische projecten toe. Horizon 25 houdt in dat op bepaalde strategische plaatsen in de provincie uitkijktorens geplaatst worden. De “belevingsplatformen” zullen een panorama van 360 graden bieden. Logies van de Toekomst wil dan weer de exploitanten van hotels, vakantieverblijven en B&B’s stimuleren om te innoveren en/of zich te specialiseren. Voor beide projecten samen wordt 2 miljoen euro geïnvesteerd.

(Rio)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier