West-Vlaamse Gidsenkring wordt Hello Bruges en gaat voor hipper imago

Hello Brugse is de nieuwe naam van de West-Vlaamse Gidsenkring, afdeling Brugge. Voorzitter Dirk Van Tieghem presenteert ook het nieuwe logo. © FP
Redactie KW

Om in te spelen op de maatschappelijke veranderingen en de nieuwe toeristen gooit de Brugse afdeling van de West-Vlaamse Gidsenkring het over een andere boeg.

Voortaan presenteert deze gidsenvereniging met 1.200 leden zich onder de naam Hello Bruges. Een nieuwe, moderne website moet Bruggelingen en de bezoekers van de Breydelstad warm maken voor verschillende stadswandelingen.

Toerist, nieuwe stijl

Volgens André Lebbe van de Gidsenkring is de toerist anno 2015 die Brugge bezoekt niet meer de traditionele kunstminnaar, maar eerder een terrasjesloper die een last minute booking doet en de hoogtepunten van de Breydelstad in een uur wil zien. Met een nieuw logo en een nieuwe website wil de Gidsenkring inspelen op die nieuwe toeristen. De website www.hellobruges.com presenteert zich in zeven talen, biedt een handig overzicht van talloze stadswandelingen en een handige tool om gidsbeurten in Brugge, het ommeland en zelfs de haven van Zeebrugge te boeken.

Origineel zijn onder andere de wandelingen rond literaire figuren als Georges Rodenbach of Guido Gezelle, maar er zijn ook bierwandelingen en speciale vrouwenwandelingen onder de noemer ‘Zij-straten’. Er zijn links naar sociale media als Facebook en Twitter en naar apps die virtuele kennismakingen met Brugge aanbieden. Kortom : de West-Vlaamse Gidsenkring, die een halve eeuw geleden gesticht werd door enkele rebelse Bruggelingen die zich afscheurden van de traditionele Gidsenbond, meet zich een jong, hip imago aan.

Tegenzet tegen de ‘Ubers van het toerisme’

Dat uit zich ook in het nieuw logo met bijhorende pin(point) voor de gidsen : De ‘B’ van het dynamische Brugge die weerspiegeld wordt in de golven van de reitjes. Met deze nieuwe koers wil de kring zich ook wapenen tegen de officieuze free guides – de Ubers van het toerisme – die via de sociale media jonge klanten ronselen voor gratis gidsbeurten in Brugge maar nadien wel een fikse fooi opeisen.

(SVK)