“We moeten concurreren met de warenhuizen”

Redactie KW

Bakker Dany D’Haeyere uit de Barakken ziet het aantal bakkers in Menen dalen. “Vroeger bestond 80 procent van de bakkers uit traditionele bakkers, nu is dat nog maar 60 tot 50 procent. We moeten langzaam plaats maken voor warenhuizen en industriële bakkers.” Volgens zijn vrouw Katleen Debrabandere zorgen grotendeels gezonde alternatieven voor brood voor een kleinere vraag.

Deze reportage maakt deel uit van het dossier ‘Bakkers in West-Vlaanderen’.

Dany D’Haeyere (50) bakt al van zijn veertiende brood. Hij houdt samen met zijn vrouw Katleen Debrabandere (41) een bakkerij open in de Barakken in Menen. “Wij zijn vijf jaar geleden van zaak veranderd. Nu hebben we een open bakkerij en daarvoor hielden we met zowel een tearoom, chocolaterie of bakkerij, een beetje een alles-in-één zaak open”, legt Dany uit.

Dany begon als bakker na zijn voltooide leercontract bij Syntra West in Kortrijk. “Wij zaten toen met een dertigtal bakkers in spe in leer in de klas. Nu zijn er niet meer genoeg mensen die bakker willen worden en is die mogelijkheid verdwenen. Al de toekomstige bakkers die een leercontract willen aangaan, moeten naar Brugge.”

Industriële opkomst

Langzaam ziet Dany meer en meer bakkers verdwijnen, niet per se in de Barakken waar het naast Belgische ook van Franse klanten wemelt, maar vooral in groot-Menen. “Sowieso zijn er in Menen minder bakkers dan vroeger. Gelukkig blijft onze verkoop stabiel. Waarschijnlijk is dat omdat we nog niet lang geleden van zaak zijn veranderd.”

“Volgens diëtisten blijft brood een gezond en belangrijk voedselmiddel”

Het verdwijnen van de bakkers staat volgens Dany in evenredige lijn met de opkomst van warenhuizen die brood verkopen en dat promoten, en de stijgende populariteit van industriële bakkers. “Vroeger was 80 procent van de bakkers traditionele bakkers, nu is dat nog maar 60 tot 50 procent. In Nederland was het bakkersmilieu twintig jaar geleden volledig anders in vergelijking met bij ons. Toen waren bij hen al 80 procent van de bakkers industriële bakkers, een situatie waar wij steeds dichter naartoe aan het kantelen zijn.” Kathleen denkt dat de vele gezonde alternatieven een invloed hebben op de broodverkoop. “Havermout of muesli met yoghurt is heel populair bij de jeugd. Ook de meer ongezonde cornflakes vallen bij sommigen nog altijd in de smaak. Diëtisten blijven wel benadrukken dat brood een gezond en belangrijk voedselmiddel blijft.”

Smaak

Het verschil met hun vorige zaak ligt in het aantal koeken en pistolets dat in de bakkerij verkrijgbaar is. “De verkoop van ons brood is ongeveer hetzelfde gebleven, maar het aantal koeken en pistolets is meer dan verdubbeld. Toch zien we een ommezwaai in de smaak van de mensen in brood. In mijn beginjaren verkochten we dubbel zo veel wit als bruin brood. Toen hadden we natuurlijk wel enkel drie soorten: wit, bruin en volkoren. Nu verkopen we meer bruin dan wit en daarnaast hebben we meer gezonde, speciale soorten meergranenbroden“, aldus Dany tot besluit.