Volledig droneverbod dreigt voor West-Vlaanderen

Redactie KW

Voka maakt zich zorgen over de op til zijnde wetgeving.

De dronewetgeving in een Koninklijk Besluit (KB) zit momenteel in een stroomversnelling, maar momenteel ziet het ernaar uit dat in West-Vlaanderen helemaal geen drones zullen mogen vliegen voor commerciële en professionele toepassingen. De hele provincie maakt immers deel uit van een ‘no-fly zon’. Voka West-Vlaanderen reageert misnoegd.

“We vrezen dat de talrijke mogelijkheden van de nieuwe technologie in onze provincie geen kans zullen krijgen”, klinkt het. “Ook in West-Vlaanderen zijn heel wat bedrijven en start-ups momenteel al bezig de toepassingen van het gebruik van drones in hun sector te verkennen. De mogelijkheden zijn eindeloos en zorgen voor een echte disruptie in de bestaande economische processen. Sectoren als veiligheid, inspectie, transport, cartografie, media,… zullen in de nabije toekomst wereldwijd een totale metamorfose ondergaan dankzij het gebruik van drones”, vertelt directeur belangenbehartiging Patrice Bakeroot.

“In de voorstellen die nu voorliggen zal in West-Vlaanderen echter alles bij het oude moeten blijven. Het ziet ernaar uit dat de overheid in haar beleidsteksten graag het woord ‘innovatie’ blijft herhalen, terwijl ze er door haar stringente wetgeving tegelijk voor zorgt dat onze bedrijven succesvolle innovatieve activiteiten niet kunnen ontwikkelen.”

Veel mogelijkheden

Nochtans heeft West-Vlaanderen tal van mogelijkheden voor die nieuwe vorm van transport. Zeker aan de kust en op zee kan het gebruik van drones een aantal opdrachten een stuk makkelijker en efficiënter maken. Voka denkt daarbij bijvoorbeeld aan de controle van de appartementsgebouwen die door de zilte zeelucht onderhevig zijn aan corrosie en betonrot; de inspectie van toekomstige energie-atollen en bestaande windmolens,… “Een quasi ongebruikt terrein als de luchtmachtbasis van Koksijde zou daarvoor een ideale uitvalsbasis kunnen zijn. Niet toevallig heeft het eerste opleidingscentrum voor dronegebruik in Vlaanderen zich in die buurt gevestigd en heeft de Hogeschool Vives in Oostende het in haar curriculum opgenomen.”

Maar ook in een meer stedelijke omgeving als de regio Kortrijk zou professioneel dronegebruik heel wat klein transport van de weg kunnen halen. Patrice Bakeroot: “Wevelgem zou een hub kunnen worden voor die weinig luidruchtige vorm van vliegverkeer over korte afstand in de Eurometropool.”

Voka West-Vlaanderen hoopt dan ook dat de huidige kaart voor het dronegebruik in ons land nog hertekend zal worden. Voor de veiligheid in de lucht hoeven drones alvast geen probleem te vormen, als de overheid er maar voor zorgt dat de gebruikers goed opgeleid zijn en dat er duidelijkheid is over de certificering en het notificatiesysteem met betrekking tot welke drone waar vliegt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier