VOKA wil snelheid in de westhoek terug op 90 km per uur

Redactie KW

Het thema 2017 van VOKA ‘The Future is (y)ours’ sluit aan bij dat van vorig jaar, ‘Facing the World’. Regioverantwoordelijke Westhoek Jonas Plouvier licht het nieuwe jaarthema toe: ‘ondernemers moeten zelf hun toekomst maken door erin te investeren, in mensen, in tewerkstelling, in machines… en ook een internationale, exportgerichte visie hebben. Meer investeren resulteert uiteindelijk in meer omzet.

VOKA heeft een ‘quick poll’ georganiseerd bij een 300-tal leden. Daaruit is gebleken dat het merendeel van plan is om dit jaar extra medewerkers aan te nemen, en die boodschap kregen we zowel te horen bij grote bedrijven als bij kleinere ondernemingen. Het aanbod vacatures gaat in stijgende lijn en biedt jobs aan voor alle profielen, zowel voor technisch hoogopgeleiden, mensen met een goede digitale kennis als voor arbeiders. Maar in de Westhoek blijven heel wat vacatures niet ingevuld en daarom zullen we samen met RESOC en een aantal bedrijven mee campagne voeren om het imago van deze regio op te krikken en extra in de kijker te zetten. Binnenkort zullen we via ‘Westhoek. De nieuwe wereld’ de Westhoek promoten als uitstekende regio om te wonen, te werken, te ondernemen. Omdat d werkloosheid blijft dalen in onze regio neemt de arbeidsmarktkrapte toe en dat is één van de uitdagingen voor VOKA West-Vlaanderen dit jaar. Daarom zullen we de arbeidsmobiliteit in West-Vlaanderen, maar ook tussen onze provincie en Wallonië en Noord-Frankrijk stimuleren. We hebben alvast twee projecten, ‘WELT’ om langdurig werklozen aan werkervaring te helpen en ‘KERE EKJE WERE’, vooral gericht op hogeschoolstudenten die we opnieuw naar onze regio willen halen.”

Speerpunten in regio Veurne en Diksmuide

VOKA wil de mobiliteit in de Westhoek op het niveau van de 21ste eeuw brengen. Er zijn al te weinig snelwegen en het openbaar vervoer is ook voor verbetering vatbaar en daarom is de snelheidslimiet terugschroeven van 90 km naar 70 km geen goed nieuws voor de regio. Jonas Plouvier zet de concrete aandachtspunten waar VOKA zal aan werken op een rij: “om de regio economisch goed bereikbaar en leefbaar te houden pleiten we voor infrastructurele aanpassingen aan het wegdek, vrijliggende fietspaden, het wegnemen van bepaalde obstakels zoals bomen, en het opnieuw optrekken van de snelheidslimiet naar 90 km per uur. Dan stelt VOKA de verbinding Ieper-Veurne als grootste prioriteit en we dringen er bij de Vlaamse Overheid op aan om snel werk te maken van een vlotte, veilige verbinding tussen Ieper en Veurne met scheiding van verschillende types verkeer zoals landbouw, lokaal en doorgaand verkeer. Ook de ‘kwartring’ of de zuidwestelijke omleidingsweg tussen de N35 en de N369 in Diksmuide moet zo snel mogelijk gerealiseerd worden. De bedrijven wachten hier al tientallen jaren op! We blijven ook aandringen op het dossier van de omleidingsweg in Adinkerke bij Plopsa. Nu het pretpark alweer gaat uitbreiden zal het fileleed alleen maar toenemen. Maar VOKA wil vooral een ‘mind switch’ op het vlak van mobiliteit, alleen infrastructurele aanpassingen volstaan niet. Een snelbusverbinding tussen de belangrijke punten in de Westhoek zoals tussen Veurne en Ieper zou heel rendabel kunnen zijn als er een vlotte regeling zou zijn, want dan zouden meer mensen gemotiveerd zijn om er gebruik van te maken. De burgemeesters van de Westhoek zijn daarom ingestapt in het pilootproject van het nieuwe mobiliteitsconcept basisbereikbaarheid, samen met Ruimte Vlaanderen, de NMBS, de provincie West-Vlaanderen en het MOW (departement Mobiliteit en Openbare Werken). Er moeten ook betere treinverbindingen komen tussen de Westhoek en het binnenland. In december 2017 wordt het nieuwe vervoersplan uitgerold.”

(MVP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier