“Veel winkelleegstand vooral door te hoge huurprijzen”

De hoge huurprijs van winkelpanden is onder meer te wijten aan het feit dat de verhuurder de onroerende voorheffing op zijn pand doorrekent en die is in Kortrijk heel hoog. © JVGK
Axel Vandenheede

Een onderzoek van onze krant leert dat 92 van de 501 winkelpanden in de Kortrijkse binnenstad leeg staan. Daar zijn twee grote oorzaken voor: de hoge huurprijzen en de opkomst van online shoppen. “De laatste jaren zijn de huurprijzen wel gedaald”, klinkt het bij Unizo en immomakelaars. “Maar de huurprijzen blijven hoog en nog altijd is de onroerende voorheffing veel hoger dan in vergelijkbare steden.”

Leegstaande handelspanden in de binnenstad: het is en blijft een groot probleem. “Dit ondanks initiatieven zoals Kortrijk Zaait, waarbij de stad afspraken maakt met eigenaars van leegstaande commerciële panden om die voor een testperiode aan sterk verlaagde gebruiksvergoedingen te verhuren”, legt schepen van Economie Rudolf Scherpereel (N-VA) uit. “In enkele jaren tijd werden al 50 panden via Kortrijk Zaait verhuurd.” Die oplossing is vooral tijdelijk, want amper één pand kreeg een definitieve invulling. “De strijd tegen leegstand is zwaar. De kleinhandel wordt met de hoge huurprijzen in Kortrijk en de opkomst van e-commerce geconfronteerd.”

Kortrijk staat bekend om zijn hoge huurprijzen, maar daar kan het stadsbestuur zelf weinig aan doen… “Die huurprijzen moeten naar beneden“, reageert de schepen. “Handelspanden blijven door die hoge prijzen vaak lang leegstaan, maar met de leegstandsheffing hebben we een adequaat bestrijdingsmiddel. Bij vaststelling van leegstand krijgt de eigenaar een jaar om een invulling te vinden en daarna moeten ze betalen.” Dat is minimaal 1.500 euro per jaar en hangt af van de gevelbreedte en het aantal bouwlagen. “In sommige handelspanden zie je een pop-upvitrine, maar dat telt dus niet: dat is windowdressing.”

Dirk Dupont is voorzitter van Unizo Kortrijk: “Huurprijzen moeten voor Unizo altijd marktconform zijn. In Kortrijk zijn die prijzen de laatste jaren gedaald, wat een goede zaak is voor de handelaar die een pand huurt. Want alles staat of valt met de omzet die zij of hij draait. Als die omzet te klein is, dan kan de handelaar niet overleven, zo simpel is het.”

Dubbel zoveel als in Waregem

Thierry Declercq, specialist bedrijfsvastgoed bij Immo Turner, bevestigt dat de huurprijzen in Kortrijk zijn gedaald. “Vooral als het huurcontract afloopt: de huurder kan bij het afsluiten van een nieuwe overeenkomst vaak een prijs afdwingen die 10 tot 15 procent lager is. Een van de redenen van de hoge huurprijs is dat de verhuurder de onroerende voorheffing op zijn handelspand doorrekent en die is in Kortrijk heel hoog in vergelijking met andere steden.”

Thierry Declercq:
Thierry Declercq: “Een van de redenen van de hoge huurprijs is dat de verhuurder de onroerende voorheffing op zijn handelspand doorrekent.”© GF

Die onroerende voorheffing bedraagt tot dubbel zoveel als in bijvoorbeeld Waregem of Brugge en is vaak het equivalent van twee tot drie maanden huur. “Gemiddeld mag een huurder van een handelspand in de Korte Steenstraat rekenen op een huurprijs van 15 tot 20 euro per vierkante meter. In de Lange Steenstraat is dat gemiddeld 20 tot 25 euro per vierkante meter”, aldus nog Thierry Declercq. Een korte rondvraag in beide straten toont aan dat velen echter tot het dubbele per vierkante meter betalen. In de Korte Steenstraat staat een handelspand te huur voor 33 euro per m² per maand of 2.500 euro voor 75 m². Weliswaar beschik je voor dat bedrag over het volledige pand, maar de verdiepingen boven een handelszaak dienen veruit altijd alleen voor stockage.

Kortrijk heeft per 1.000 inwoners bijna 28 handelaars. Dat is meer dan het gemiddelde in Vlaanderen (bijna 25). Rudolf Scherpereel: “Enerzijds is dat geen probleem, want Kortrijk is dé stad in de regio als het om winkelen gaat. Er komen dus veel mensen van naburige gemeenten en steden naar hier om te shoppen. Anderzijds: hoe meer handelaars je hebt, hoe kwetsbaarder je bent als het om digitalisering gaat. Gelukkig bleek uit een rondvraag bij de Kortrijkse handelaar dat 90 procent van hen al online bezig is.”

“Het is eigenlijk eenvoudig”, pikt Dirk Dupont in. “E-commerce is aan het boomen en de handelaars in de straat moeten mee. Dat wil zeggen dat ze hun fysieke winkel een andere uitstraling moeten geven: de consument wil beleving. De winkel moet als het ware een showroom worden.”

Dirk Dupont wordt daarin bijgetreden door Unizo-bestuurslid Hans Carrein: “Daarbij moeten we uitgaan van onze eigen sterktes. In Kortrijk hebben we bijvoorbeeld tophogescholen en topuniversiteiten die voor de nodige ideeën kunnen zorgen. Hun studenten zijn bovendien ook winkelaars en weten dus zelf perfect wat ze van een winkel verwachten.”

“Kortrijk in zijn geheel promoten”

Unizo Kortrijk benadrukt dat ook gidsen kunnen helpen om Kortrijk als winkelstad te promoten. “We zijn er ons te weinig van bewust dat Kortrijk enorm veel te bieden heeft op een kleine oppervlakte”, stelt bestuurslid Hans Carrein. “In een straal van 200, 300 meter heb je musea, erfgoed, winkels, horeca… We zetten dat te weinig in de schijnwerpers naar de buitenwereld toe. Dat moet anders.”

“De gidsen in Kortrijk kunnen hierbij een belangrijke rol spelen”, vervolgt voorzitter Dirk Dupont. “Zij leiden jaarlijks duizenden mensen rond en verkopen dus als het ware Kortrijk. Als ze dat goed doen, zullen velen ongetwijfeld terugkeren. Ik spreek uit ondervinding: als ik een andere stad in binnen- of buitenland bezoek en ik volg een gidstocht waarbij ik veel interessante en leuke dingen zie en hoor, dan wil ik altijd nog eens teruggaan.”