Veel tewerkstelling in ‘lege’ Oostendse haven

Redactie KW

Ondanks de inspanningen van het havenbestuur is er nog geen nieuwe roro-lijn in zicht in Oostende. Toch genereert de haven meer werk dan tijdens de hoogdagen van het ferryverkeer.


Het roro-verkeer tussen het Europese vasteland en Groot-Brittannië zit in een zware crisis. “Maar dat betekent niet dat wij als haven geen inspanningen hebben geleverd om een nieuwe roro-lijn aan te trekken”, stelt havenschepen Johan Vande Lanotte. Met het wegvallen van Ferryways en TransEuropaFerries heeft Oostende geen verbinding meer met Engeland. Toch blijven de onderhandelingen met diverse geïnteresseerde rederijen doorlopen en beloofden de Oostendse transporteurs al dat ze garant kunnen staan voor één vol schip per dag.

Maar de strengere wetgeving op het gebruik van zwavelarme scheepsbrandstof vanaf 1 januari 2015 kondigt wellicht een nieuwe crisis in het kanaalverkeer aan. “De scheepsmotoren daarvoor aanpassen is immens duur”, verduidelijkt havenbaas Paul Gerard. “Dus zullen de meeste rederijen liever overschakelen op diesel. Maar die kost 40 procent meer dan de zware fuel die nu gebruikt wordt. Dus schat ik dat de shortsea transportkosten zullen stijgen met 15 tot 20 procent. Er bestaat dus grote onzekerheid over de evolutie van het roro-verkeer en over de vraag welke rederijen nog het hoofd boven water zullen kunnen houden”.

Veel tewerkstelling in 'lege' Oostendse haven


Johan Vande Lanotte concludeert: “Een nieuwe lijn is nog niet voor morgen, maar daarom geven we onze zoektocht nog niet op, want naast onze focus op hernieuwbare energie is er in onze haven zeker plaats voor één roro-lijn.”

Tewerkstelling stijgt

“Een volle haven garandeert niet noodzakelijk meer tewerkstelling,” zegt de nieuwe havenschepen. “In het topjaar 2008, toen onze kaaien vol opleggers voor verscheping stonden, werkten er in de voorhaven 823 mensen. Vandaag werken er in een haven zonder ferryverkeer 950 mensen. Dat bewijst dat de roro-business ruimteintensief is en de huidige energy port-activiteiten meer arbeidsintensief.”

(ML)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier