Van Marcke wil snel bouwen op LAR-Zuid

Het voorlopige inrichtingsplan voor LAR-Zuid is klaar. © GF
Axel Vandenheede

Van Marcke wil op de toekomstige transportzone een Europees distributiecentrum bouwen.

Pr-verantwoordelijke Agnès Pringiers bevestigt dat de specialist in sanitair er vaart achter wil zetten. “Deze zomer nog willen we de nodige vergunningen aanvragen”, stelt ze. Dan zou Van Marcke normaal al begin 2016 kunnen starten met de bouw van het distributiecentrum.

Vooraf moet er wel nog veel gebeuren: het terrein dient te worden geëffend (daarbij wordt geen grond af- of aangevoerd) en de Rekkembeek krijgt een ander (lees: rechter) traject. Er komt ook een weg op de transportzone: een aftakking van de Triloystraat. “Die weg zal tot halverwege het terrein lopen”, aldus Werner Van Dyck van studiebureau Jos Dumoulin. “Aan het einde ervan komt een rotonde, waar vrachtwagens zullen kunnen draaien. De Triloystraat ten noorden van de toegangsweg tot LAR-Zuid zal enkel dienen voor plaatselijk verkeer.”

“De bufferzone zal bestaan uit een berm van 8,5 meter hoog en begroeiing”

Op vraag van omwonenden wordt de bufferzone aan de zuidkant van LAR-Zuid lichtjes aangepast. “Er was een zone van 30 meter voorzien met daarin inbegrepen een fietspad, maar in de aangepaste plannen is er sprake van een zone van dertig meter begroeiing. Met andere woorden : waar het fietspad drie meter breed is, komt er drie meter groen bij aan de binnenkant van het terrein.”

Geen inkokering

“De bufferzone zal bestaan uit een berm van liefst 8,5 meter hoog en begroeiing, gaande van struiken tot eiken en beuken.” De bufferzone zal ter hoogte van de hoogspanningsmast de hoogte mag slechts 4,5 meter bedragen en de Rekkembeek de deputatie was tegen een inkokering wel beperkt zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier