Unizo wil dat Izegem werk maakt van betere mobiliteit

V.l.n.r. Willem Verfaillie, Jef Maeseele, Kristof Tanghe en Koen Degezelle. © Foto Frank Meurisse
Philippe Verhaest

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen wijst Unizo het Izegemse stadsbestuur op enkele pijnpunten. Vooral op vlak van mobiliteit moeten er nog stappen gezet worden, zegt de ondernemersorganisatie.

Unizo laat in Izegem de stem van 170 aangesloten handelaars en ondernemingen weerklinken. “Onze onze impuls bogen ondernemers zich over de vraag ‘wat verwachten de Izegemse ondernemers van het nieuwe stadsbestuur vanaf 2019?'”, stelt voorzitter Jef Maeseele.

“We voelen vooral de nood om een lange termijnplanning te maken voor Izegem, want onze stad is niet evident. Er is een gebrek aan profiel tussen de andere omliggende steden en ruimtelijk is ons centrum een aaneenschakeling van nauwe straatjes. De initiatieven die worden genomen, zijn vaak versnipperd over het publieke en private domein en er is een gebrek aan een duidelijke lijn. Met enkele gerichte voorstellen willen we daar verandering in brengen.”

Verplichte fietstunnels

Vooral de mobiliteit kan beter, vindt Unizo. “De aansluiting met de E17 in Deerlijk moet geoptimaliseerd worden en het kruispunt van de N36 en N50 in Kuurne moet efficiënter georganiseerd worden. Een voorsorteerstrook voor verkeer vanuit Izegem richting Kortrijk zou veel hinder de wereld uit helpen. De intentie om het op- en afrittencomplex van de E403 aan de Noordkaai onder handen te nemen steunen we uiteraard volmondig.”

Unizo wil ook de fietstunnels onder de Rijksweg meer gebruikt zien. “Maak die – voor zover mogelijk – zelfs verplicht. Nog te veel fietsers nemen de rotondes. Daarnaast moet ook de ontsluiting van het stadscentrum voor fietsverkeer prioriteit krijgen.”

Betere communicatie

Ook de communicatie kan nog beter. “Een digitaal luik met de meest recente informatie zou door de ondernemers als erg positief ervaren worden. Het is immers niet altijd evident om de laatste stand van zaken bij wegenwerken te weten te komen. Een ander punt dat het handelsleven ten goede zou komen, is door een formele afbakening van het kernwinkelgbied in het leven te roepen en die te koppelen aan een realistische toekomstvisie.”

“Onze ondernemers willen ook de adviesorganen opnieuw opgewaardeerd zien en de dienst lokale economie moet verder uitgebouwd worden. De coördinator lokale economie is een stap in de goeie richting, maar voor een stad met 2.400 bedrijven is er meer nodig.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier