Trendwatcher Herman Konings te gast in ondernemersPUB in Roeselare

vlnr. Ilse Defruyt (POM), Stéphane Ronse (CreaLINK en Ondernemerscentra West-Vlaanderen), Nancy Moyaert (POM) en Herman Konings. © Joke Couvreur
Jos Remaut

De bekende professor, die zo’n 200 lezingen per jaar geeft, streek op uitnodiging van ‘Actie voor Starters’ van de POM maandagavond neer in het Ondernemerscentrum van Roeselare. Hij had het over de nieuwe uitdagingen die op de bedrijfswereld afkomen.

De avond kaderde binnen de activiteiten van de OndernemersPUB, een ontmoetingsforum binnen Actie voor Starters waarbij ervaren doeners en nieuwe durvers van elkaar leren en ervaringen uitwisselen. Naast een aantal eerder informele avonden, wordt er ook tijd gemaakt voor inhoudelijke verdieping.

Zoals het kijken naar nieuwe trends in de samenleving. Met de bedoeling uiteraard om een inzicht te krijgen in de opportuniteiten die daarbij kunnen worden gegrepen.

Sinds de financiële crisis van 2007-2008 en alle gevolgen ervan, heeft het korte-termijndenken afgedaan. Dit was de stelling die Herman Konings dadelijk al de zaal ingooide. Hij raadt al wie onderneemt dan ook aan om liever een kathedraalvisie te ontwikkelen : “De geldschieters van de grote kathedralen die in de middeleeuwen werden gebouwd, hebben het eindresultaat nooit bij leven gezien. maar ze hebben wel iets gerealiseerd dat nu nog altijd relevant is.”

Relevantie, daar draait het om

Relevantie was trouwens een thema dat als een rode draad door zijn lezing liep : de hedendaagse consument wil meer dan ooit producten die relevant en bruikbaar voor hem zijn, met een hoger duurzaamheidsgehalte dan vroeger. “En wie iets produceert moet zich eerst en vooral de vraag stellen of hij iets op de markt brengt dat de consument wel wil. De tijd dat de ingenieurs het voor het zeggen hadden bij grote bedrijven als Philips, is voorbij. Nu zijn de psychologen en de sociologen aan de macht, en hun dwingende opdracht is : te weten komen wat de klant wil.”

Herman Konings wijdde ook uitgebreid aandacht aan nieuwe, alternatieve vormen van economie en dienstverlening, de zogenaamde shortcut economy, die overal ter wereld opgeld maakt en volgens hem niet te stoppen zal zijn. “Al zal een en ander inderdaad nog in een wettelijk kader moeten worden gegoten en zullen ook zulke bedrijven een eerlijke bijdrage moeten leveren aan de overheid.”

Na de lezing was er nog een infomarkt, met een aantal meewerkende partners : CreaLINK, Unizo, Syntra West, Voka, Starterslabo, Agentschap Ondernemen, Senior Consultants Vlaanderen.

Lees hierover ook in Krant van West-Vlaanderen, De Weekbode editie Roeselare.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier