“Tijd vrijmaken voor klanten”

Jorinde Derde en Grégoire Coulembier zijn de zaakvoerders van Garage Coulembier. © JVGK
Axel Vandenheede

Opvallende trend in de autowereld: terwijl veel merken kiezen voor schaalvergroting wat betreft garages en verkooppunten, doet Ford dat niet. “Ford houdt inderdaad vast aan zijn kleine garages”, beamen Grégoire Coulembier en Jorinde Derde van Garage Coulembier in Aalbeke. “Die kleinschaligheid is een voordeel: als zaakvoerders staan wij rechtstreeks in contact met de klanten.”

Dit artikel maakt deel uit van ons Dossier Auto.

In de regio Kortrijk-Menen is er een aantal Ford-garages te vinden die alle door zelfstandigen worden gerund. In Aalbeke, bijvoorbeeld, is dat Garage Coulembier, die geleid wordt door Grégoire Coulembier (38) en Jorinde Derde (35). “We zijn al sinds 1967 een Ford-garage”, legt Jorinde uit. “Intussen zijn we de vierde generatie. Sinds twee jaar zijn mijn man en ik de zaakvoerders, we hebben het overgenomen van mijn schoonouders. Alles begon op deze plek met een fietsenzaak. Met de opmars van de auto is daar dan een garage bijgekomen.”

Garage Coulembier is zowel een herstel- als verkooppunt. “Mijn man Grégoire leidt de werkplaats en ik hou me bezig met de administratie en het onthaal. Samen staan we in voor de verkoop van nieuwe en tweedehandswagens. Dat is best veel werk, maar gelukkig kunnen we op goede medewerkers rekenen. We hebben drie voltijdse medewerkers, één van hen is al meer dan 20 jaar in dienst. Onze mensen worden ook bijgeschoold zodat ze steeds op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen. Onze klanten kunnen dus rekenen op ervaren personeel.”

Sterke band

“Bovendien kunnen we altijd terugvallen op mijn schoonouders, die vele jaren Garage Coulembier hebben uitgebaat. Zij hebben een pak ervaring en zijn nog steeds actief betrokken bij de dagelijkse werking van de garage“, aldus nog Jorinde, die zeven jaar geleden in het bedrijf stapte. “Ik stond daarvoor in het onderwijs. Je kan dus wel spreken over een carrièreswitch.”

Klant zijn bij een ‘kleine’ garage heeft zo zijn voordelen, aldus de zaakvoerders. “We hebben rechtstreeks contact met de klanten. Klanten voelen zich zo op hun gemak en weten ook dat we er alles aan doen om hen zo snel mogelijk te helpen. Wij houden rekening met het gebruik van de wagen, want dat is voor elke klant anders. Er zijn te volgen richtlijnen, maar een meer persoonlijke opvolging is bij ons een troef. Twee derde van onze klanten komt uit Groot-Kortrijk, een derde uit Moeskroen. Al hebben we ook klanten in Oostende en Brussel. (lachje) Dat merkte ik toen we onze kerstkaartjes verstuurden. Het gaat om mensen die naar daar zijn verhuisd, maar een sterke band met onze garage hebben opgebouwd.”

Autosalon

“Ford houdt in tegenstelling tot sommige andere automerken vast aan zijn kleine garages, iets wat wij toejuichen. Ik heb geen glazen bol, maar ik hoop dat ze dat blijven doen”, besluit Jorinde die nog meegeeft dat de garage de komende twee weekends open is naar aanleiding van het Autosalon. “Dan kunnen we extra tijd vrijmaken voor onze klanten.”