The Message Exclusive: “Geneeskrachtige kruiden als basis”

Heinz brouwt gin, maar zijn initiële liefde is whisky.
Bert Vanden Berghe

Kruidig en pittig. dat is wel het minste hoe je The Message Exclusive gin kan omschrijven. De Brugse fotograaf Heinz Van Roye is overigens geen onbekende voor andere ginstokers in onze provincie. “Als Jezus vandaag had geleefd, had hij ook gin tonics geschonken.”

Heinz Van Roye (44) heeft in zijn leven al heel wat watertjes doorzwommen, maar hij houdt het meest van whisky en gin (hebt u ’em?).

Heinz studeerde grafische technieken en zou later daarin lesgeven. Na zijn studies ging hij aan de slag bij verschillende drukkerijen en nog een tijd later richtte hij zelf eentje op. Toen hij die zaak overliet, ging hij zelf voor de klas staan. Een hele boeiende job, zo omschrijft hij het zelf. “Ik had op hele korte tijd het vertrouwen gewonnen van de leerlingen en ik heb veel geleerd van hun leefwereld.”

Daarna had Heinz nog een kinderkledingzaak in Oostkamp. Een tijdlang was hij ook voorzitter van Shopping Oostkamp. Sinds vijf jaar is hij professioneel fotograaf. “Mijn vader is altijd hobbyfotograaf geweest en thuis hadden we een donkere kamer. In het eerste middelbaar volgde ik een eerste fotografieopleiding. Ik heb er nooit iets mee gedaan, tot ik enkele jaren geleden bijscholing volgde om dat digitale onder de knie te krijgen. Ik doe sindsdien vooral trouwfeesten en andere fotoshoots. Het is een hele drukke job, zelfs in de winter.”

Investering

Toch heeft Heinz een manier gevonden om die te combineren met zijn recentste passie: gin. “Eigenlijk ben ik al meer dan 20 jaar gepassioneerd door whisky. Ik leerde het ook dankzij mijn vader kennen. Ik ontdekte gaandeweg de verschillende smaken en op den duur ben ik beginnen flessen verzamelen. Nog altijd trouwens. Ik denk dat ik een kleine 250 flessen staan heb. Heel vaak limited editions, die eigenlijk een soort investering naar de toekomst zijn. Een belegging eigenlijk, zoals mijn fles Glenrothes John Ramsay en de eerste editie van Octomore. En ik kan nog altijd heel blij worden van een fles. Zo kon ik onlangs een Italiaanse fles van mijn geboortejaar op de kop tikken. Maar ik proef ook nog altijd, ja.”

Toen Heinz hoorde dat er een gin zou voorgesteld worden in de buurt, vroeg hij of hij mocht langsgaan en foto’s nemen. “Ze waren heel tevreden achteraf. Omdat het mij boeide en ik al eerder verkoop had gedaan, bood ik aan om een dag per week voor hen te werken. Ik deed vooral de horeca aan en daarna drankencentrales. Toen ik een maand of zes bezig was, spraken de mensen van Bruut mij aan om hun eigen gin te ontwikkelen. Ik heb hen voorgesteld. Later zouden ook Kristof (Marranes, van Lobstar, red.) en Matthias (Feys, van Bardo 27, red.) bij mij aankloppen.”

Heinz Van Roye raakte dankzij de fotografie gepassioneerd door gin.
Heinz Van Roye raakte dankzij de fotografie gepassioneerd door gin.© Tom Brinckman

Geheime samenstelling

Ondertussen rees bij Heinz ook het idee om een eigen gin te maken. Eerder per toeval kwam hij bij een andere stokerij terecht. “Ik wilde vooral een kruidige gin, eentje die er uitsprong, tussen de rest. Ik had de kruiden in mijn hoofd, die ik al 25 jaar ken en proef. Met alcohol die we zelf stoken , twee keer gedistilleerd.” Heinz werkte met mirre, kamfer en alsem, niet bepaald klassieke botanicals. In totaal zijn er dertien, maar hij houdt de samenstelling liever voor zichzelf.

Het zijn wel één voor één geneeskrachtige kruiden, die ik al 25 jaar gebruik tegen kleine kwaaltjes. Dat verhaal wilde ik graag tonen aan de buitenwereld. Een soort boodschap. Vandaar de naam The Message Exclusive Gin.” Ook aan de fles ging heel wat denkwerk vooraf.

“Ik wilde af van de klassieke vorm, dus was er het idee om met een wijnfles te werken.” Heinz wilde geen sobere bedrukking. “Het was eerder een ingeving van het moment. Ik zag ergens een indrukwekkend brandglas en ik speelde met het idee voor het laatste avondmaal. Centraal staat mijn evenbeeld, omgeven door enkele vrouwen en hipsters. En nee, ik vereenzelvig me niet zozeer met Jezus. Maar als Jezus vandaag had geleefd, dan had hij eerder gin-tonics geschonken dan wijn. De knappe tekening door Samuel Vancanneyt uit Kortrijk, was snel beklonken, maar ik wilde dat de look-and-feel ook nog erg barok toonde. Ik ben eigenlijk heel blij met het eindresultaat. Op de Antwerp Gin Day won ik onlangs nog de Best Marketing Gin voor de meest originele en mooiste fles. Dat hij 4,2 kreeg bij Gin Ur Way, dé online referentie, maakt me dan ook heel blij. Het is een teken dat de smaak goed zit.”

Succes

“Het is eigenlijk heel snel gegaan sinds de start van de gin. Ik had het succes eigenlijk nooit durven dromen. De gin was helemaal afgewerkt op 12 augustus vorig jaar, toevallig de verjaardag van mijn vader. Symbolischer kan haast niet. Half december was het net op tijd klaar. Toen de flessen arriveerden, ben ik meteen in mijn auto gesprongen om ze te gaan verdelen, net voor het laatste kerstshoppingweekend.” Heinz is sindsdien naast zijn job als fotograaf verdeler van enkele gins. Hij maakte zelf zijn eigen bar voor op verschillende beurzen en tastings. Hij is ook lid van The Bruges Gin Society.

De samenwerking met de ginstokers was niet langer houdbaar en Heinz besloot een tijdje geleden zijn eigen weg te gaan. “Kwaliteit zal altijd belangrijker blijven dan geld. Daarom heb ik al enkele nieuwe ideeën en grote projecten die ik aan het uitwerken ben.” Zo is hij bezig met een whisky die gestookt werd, op vat ligt en daar nu minimum drie jaar blijft liggen. “Ik denk niet dat vermout of rum die markt van gin kan overstijgen. Maar de whisky, die we aan het maken zijn, zou wel eens veel mensen kunnen verrassen…”

The Message Exclusive:

Perfect serve

The Message Exclusive Gin bevat naast jeneverbes vooral kruiden als engelwortel, alsem, myrre, saffraan, senneblad en rabarberwortel. De gin wordt het best geserveerd met Schweppes Premium Mixer Ginger & Kardemom en met een zeste van limoen.

The Message Exclusive:

Meer gins op www.kw.be/gin