‘The Future of Shopping’ in Brugge toont toekomst van kleinhandel in zes zeecontainers

© Benny Proot
Redactie KW

Schrik niet als je dezer dagen ‘t Zand in Brugge passeert. Er staan zes zeecontainers opgesteld. Hierin kunnen handelaars kennismaken met ‘The Future of Shopping’.

De vergrijzing, de opmars van de gewijzigde gezinssamenstelling, wispelturigheid, beter geïnformeerde en mondiger consumenten, de permanent online samenleving, e-commerce en de hang naar beleving. Detailhandelaars zitten in zwaar weer en daar willen Unizo en RetailDetail iets aan doen. Zij werkten ‘The Future of Shopping’ uit, een rondreizende karavaan van zes zeecontainers waarin neringdoeners allerlei tips and tricks aangereikt krijgen om klanten aan hen te binden of hen voor zich (terug) te winnen.

“In deze containers presenteren we 66 betaalbare en dus haalbare technologische toepassingen die handelaars zelf kunnen implementeren in hun winkel“, zegt Matthias Dujardin van het marketingbureau Hamilton Bright uit Wilrijk. “Op een bevattelijke manier laten we hen kennismaken met nieuwe, heel toepasbare technologieën en tools, onder meer op het vlak van winkelbeleving, betaalmethodes en beveiliging”, vult Brecht Clyncke, adviseur lokale werking van Unizo West-Vlaanderen, aan. “Dit hoeft niet altijd veel te kosten. Door een eenvoudige QR-code in je etalage aan te brengen, kunnen potentiële klanten al besluiten om tot een aankoop over te gaan.”

Naast deze technologische snufjes zetten Unizo en RetailDetail ook infosessies, opleidingen, aangepaste begeleiding en activiteiten op het getouw voor alles bij elkaar zo’n 400 geïnteresseerde handelaars uit Brugge en omstreken. Woensdag 11 mei organiseert ook de stad Brugge van 19 tot 20 uur een info- en contactmoment. “Geïnteresseerde handelaars krijgen dan een rondleiding”, verduidelijkt schepen van Lokale Economie Hilde Decleer (CD&V).

Je komt er nog meer over te weten via Ontdek De Container.

(SVV – Foto BP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier