Symposion Brugge: “Woorden- én inspiratiewinkel”

We herkennen Sofie Verscheure zittend vooraan met naast zich zittend illustrator Greet Bosschaert en staand huiskalligraaf Katrien Coene. © MDW
Redactie KW

De woordenwinkel van Sofie Verscheure uit Brugge is één van de tien finalisten van Creatieve Ondernemer 2015.

De woordenwinkel aan de Oostmeers in deze beperkte ruimte voorstellen, is niet vanzelfsprekend. Omschrijf het concept als een explosie van creativiteit. Symposion maakt van woorden of gedachten dingen om te geven, op momenten die er toe doen.

De oorsprong van Symposion ligt in een brief die Sofie Verscheure ruim 20 jaar geleden naar vrienden en kennissen verstuurde om hen te te vertellen over de droom van een woordenwinkel en om hun steun te vragen voor een project dat bijna niet realiseerbaar leek.

Sofie Verscheure: “Ik kom uit het onderwijs en het vormingswerk, ben geboeid door mensen en vond in kalligrafie een passende expressievorm. Na een sabbatjaar en twee kaartjes die ik in een zotte bui een plek gaf voor een vensterraam ontstond de idee van een woordenwinkel.”

50-tal verkooppunten

De reacties waren overweldigend en sindsdien is Symposion niet meer weg te denken uit het unieke Brugse aanbod. Sedert 2007 is er ook een groothandel met een 50-tal verkooppunten in Vlaanderen en Nederland en binnenkort is er ook een eigenzinnige webwinkel. Sofie: “De nominatie is een erkenning voor wat we doen, maar wat vooral belangrijk is, is dat ze een stimulans is, goesting geeft en ons verder uitdaagt.”

(MDW)

SYMPOSION

Activiteit: woordenwinkel.

Aantal werknemers: 4.

Website: www.symposion.be.

Stemmen kan tot en met 18 oktober op www.creatieveondernemer.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier