Subcon Europe uit Oostende haalt contract binnen voor herstelling jachthaven Brighton

Redactie KW

In een eerste fase zullen 10 betonnen bekuipingen behandeld worden.

Subcon voorziet een volledige mariene oplossing, inclusief baggerwerken en grindrecyclage die noodzakelijk zijn voor het leegmaken van de huidige caissons, net als de inspuiting van meer dan 8000 m³ beton op basis van gerecycleerde ballast. Subcon zet hiervoor een drijvende betoncentrale in, uitgerust met hoppers en diverse hulptuigen met als doel om intens werfverkeer te vermijden en tegelijk de bijhorende hinder voor lokale bewoners van Brighton Marina beperkt te houden.

Vic Bauwens, Algemeen Manager van Subcon Europe: “Dankzij onze expertise in verschillende disciplines en sectoren kunnen wij met het project Brighton Marina Caisson Remediation een bijzonder efficiënte oplossing bieden. Dit project is een bepalende stap in Subcon’s wereldwijde expansie. Door middel van technische creativiteit en gedegen offshore-ervaring illustreert het onze capaciteit om een meerwaarde te creëren voor onze klanten.”

Financiering door ING

Zonder de financiële steun van ING zou dit project echter niet mogelijk geweest zijn. ING zet volop in op innovatie en gelooft sterk in de uitbouw van een speerpuntcluster rond Blue Growth in Oostende en GreenBridge in samenwerking met de UGent.

Het strategisch plan voor West-Vlaanderen van de UGent is hier niet vreemd aan. UGent zal in Oostende en GreenBridgevolop de kaart trekken van valorisatie van kennis in Blue Growth, dat gericht is op duurzame ontwikkeling van de mariene en maritieme sector. Hieronder valt aquacultuur, mariene biotechnologie, blue energy (offshore wind en golf- en getij), deep sea mining (diepzee-ontginning), en coastal engineering (kustverdediging).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier