Studie over Oostends winkelapparaat brengt knelpunten in kaart

Redactie KW

Oostende moet een deel van het winkelcentrum overkappen en een hele reeks andere maatregelen nemen als ze over 10 jaar nog wil meespelen als één van de top-winkelgebieden. Dat zijn enkele conclusies van een onderzoek van Idea Consult.

“De detailhandel in Vlaanderen groeit met 2 %, maar doordat het consumentengedrag is gewijzigd onder invloed van de technologie zoals het internet daalt de omzet in de fysieke winkels. Er wordt elk jaar 300.000 m² winkelruimte bijgebouwd en dat zijn meestal baanwinkels aan de rand van de stad. De leegstand in de centra stijgt en het aandeel zelfstandigen is met 10 procent gedaald op 7 jaar tijd”, zegt Willem de Laat die de studie begeleidde. “Toch scoort Oostende niet slecht en zetten die trends zich hier minder sterk door. Er is dus nood aan een opwaardering van Oostende als winkelcentrum. Maar de consument wil meer dan enkel een zondagopening. Die is er ook in andere steden.”

De kritische vaststelling is dat de badstad nu niet klaar is om die consumenten te lokken. “De basis moet goed zijn. De wegen en straatmeubilair moeten in orde zijn, er moeten openbare toiletten, verschoonruimtes, wifi en lockers zijn.” De Kapellestraat komt vrij goed uit het onderzoek, maar voor andere straten (Christinastraat en Adolf Buylstraat en zijstraten) zijn er aanbevelingen om iets te doen aan de rijrichting en het straatbeeld.

Het verschil maken

Willem de Laat kijkt vooruit: “Na de basis komen de extra’s. Dat zijn redenen waarom de consument zou kiezen voor Oostende in plaats van pakweg Brugge, Antwerpen of Knokke. Oostende kan het verschil maken door bijvoorbeeld een deel van een winkelstraat te overkappen. Dat is nergens anders in Vlaanderen al gebeurd en zou een ongelofelijke troef en lokker zijn. Stel je voor wat dat biedt aan mogelijkheden. Er moet ook werk gemaakt worden van bewegwijzering van logische looproutes, via bordjes en een city-app.”

Maar niet alle aanbevelingen zijn bedoeld voor de overheid. “Ook de handelaars moeten mee in dit verhaal. Anders is over 10 jaar 15%van hen verdwenen. Er zijn nu veel evenementen in de stad, maar handelaars zijn te weinig overtuigd dat ze daar ook hun voordeel uit kunnen halen. Ze moeten hun wagen hangen aan die events en er een eigen verhaal aan breien met nevenevents die de aanwezigen op pakweg Oostende voor Anker naar het winkelcentrum halen. Daarnaast moeten er ook specifieke events komen die weer nieuwe klanten lokken. Ik denk aan de aanwezigheid van BV’s met workshops.”

Willem de Laat benadrukt dat de studie niet te hoog grijpt: “Oostende is een bruisende stad met veel events en een goede organisatie rondom handelaars. Nu komt het er op aan zich beter te profileren als winkelgebied. Het is in Oostende zeker geen ‘5 voor 12’, maar nu moeten wel keuzes gemaakt worden die een impact zullen hebben op de toekomst van Oostende als winkelstad.”

Handelaars positief over studie

“Deze studie benoemt de problemen, uitdagingen en acties”, zegt Koen Lenoir van het Centrummanagement Oostende. “Mensen moeten het de moeite vinden om te blijven komen naar Oostende en dat kan enkel als je hen een goede service biedt met inderdaad lockers, informatiepunten en toiletten. Maar ook het goedkoper parkeren moet eens onder de loep genomen worden. Het gaat de goede richting uit en ik heb er een goed gevoel bij.”

(efoo)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier