Strategische keuzes Barco al in cijfers af te lezen

© BELGA
Redactie KW

Technologiebedrijf Barco heeft er een goed jaar opzitten waarbij de winst en de marges fors opgekrikt konden worden. De cijfers weerspiegelen volgens CEO Jan De Witte volledig de strategische keuzes die het afgelopen jaar gemaakt werden. En volgens het Kortrijkse bedrijf zit er nog rek op.

De producent van onder meer cinemaprojectoren boekte een stabiele omzet, maar kon wel de ebitda-winst (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) met meer dan 21 procent verhogen tot 107,1 miljoen euro. Barco boekte ook een nettowinst van 24,8 miljoen euro, of 13,8 miljoen euro meer dan het jaar voordien.

“Dit is vooral het resultaat van een jaar vol keuzes. We hebben onder meer gezocht naar operationele efficiëntie, maar hebben ook sterk ingezet op de commercialisering van onze producten. Tegelijkertijd hebben we niet beknibbeld op Onderzoek & Ontwikkeling. Het is belangrijk dat Barco een gezonde pijplijn heeft met nieuwe technologieën en producten”, aldus CEO De Witte.

We hebben ook gezocht naar producten met een toegevoegde waarde, met meer gunstige marges

Daarnaast besliste het bedrijf ook om minder rendabele takken af te schrijven, zoals Escape dat geen nieuw moederbedrijf vond. Escape was een cinemasysteem met drie schermen waardoor een panoramisch beeld werd gecreëerd. “We hebben ook gezocht naar producten met een toegevoegde waarde, met meer gunstige marges”, aldus De Witte. Maar Barco pakte ook uit met enkele nieuwe of vernieuwde producten zoals Clickshare, dat het in het segment “Enterprise” goed deed.

“Wat ons vooral gunstig stemt is dat de groei doorgezet wordt in onze drie takken: Entertainment met een stevige groei in ‘Events’ met onze lasertechnologie, Enterprise met Clickshare en onze controlekamers, én Healthcare waar we goed scoren met diagnostische beeldschermen.”

Vanaf eind 2018 zou er een vervangingsgolf ontstaan van de projectoren

Ook voor volgend jaar verwacht Barco goede resultaten, al kan er wat tegenwind zijn van de koers van de dollar. Zo zou cinema ook terug aantrekken. De Amerikaanse filmzalen hebben zich het voorbije jaar wat gericht op efficiëntie en infrastructuur, lees het vervangen van cinemazetels en het zoeken naar nieuwe formules zoals dubbele ‘loveseats’. Vanaf eind 2018 zou er een vervangingsgolf ontstaan van de projectoren.

Maar ook van Unisee verwacht Barco veel. Dat zijn aaneengemonteerde LCD-videoschermen. “We hebben een fikse voorsprong op de concurrentie daarin, vooral omdat we totaaloplossend werken. We leveren hard- en software, maar ook een stevige dienst. Daar moeten we ook met onze andere producten naartoe.” Zo kunnen gebruikers bijvoorbeeld een te vervangen scherm heel efficiënt veranderen. Het scherm komt in een soort “dockingstation” met een directe connectie waardoor het beeld meteen weer volledig is. Het systeem is uniek in de wereld.

Opvallend is dat Barco ook meer aanwezig wil zijn met Healthcare in China. Zo zal het daar fors investeren in onder meer onderzoek & ontwikkeling en wil het bedrijf ook lokaal aanwezig zijn. “We hebben gezocht naar partnerschappen en overnames, maar het leek ons beter om zelf organisch op die markt te groeien”, aldus De Witte. Nochtans zit Barco op een stevige berg cash. Dat biedt opportuniteiten, maar concrete (overname)plannen zijn er niet.

Dat het dividend is opgekrikt van 1,90 euro tot 2,20 is een reflectie van vertrouwen.

(BELGA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier