Start werken aan nieuwe sluis Zeebrugge ten vroegste in 2019

© BELGA
Redactie KW

Dat heeft Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) gezegd tijdens een bezoek aan de haven. Op dit moment worden vier scenario’s, vooral over de locatie van de nieuwe sluis, nog volop onderzocht.

“Ik heb de ambitie om nog deze legislatuur een schop in de grond te steken.” Dat zei Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts in de zomer van 2016. Maar dat scenario lijkt niet langer haalbaar, ook al stond het dossier in het regeerakkoord.

Het dossier van de nautische ontsluiting en de realisatie van een zeesluis zit inmiddels ingebed in een ‘complex project’, waarbij naast de bestaande pistes ook gezocht wordt naar alternatieven. Een van die alternatieven is een dubbele sluis in het Verbindingsdok in het begin van de achterhaven. De Vandammesluis, die dateert uit 1985, zou dan opgeheven worden en op die plaats moet een doorvaartpassage van 150 meter breed gerealiseerd worden.

De sluis is momenteel ongeveer 50 meter breed. Die optie kwam pas recent op tafel te liggen. Een andere mogelijkheid is de ontdubbeling van de Vandammesluis, maar dat lijkt de haven minder genegen omdat er dan grond van een belangrijke wagenafhandelaar moet opgegeven worden. Ook de eerste plannen aan de Carcokesite worden nog bekeken.

Start werken aan nieuwe sluis Zeebrugge ten vroegste in 2019

Op dit moment liggen er vier scenario’s op tafel. “Het is onze vaste wil om een nautische ontsluiting te realiseren”, aldus minister-president Bourgeois. “Uit de vier scenario’s moet een voorkeursbeslissing worden gemaakt, en daarna gebudgetteerd worden.” Bourgeois kon geen exacte timing zetten op die beslissing maar meent dat de start van de werken ten vroegste voor 2019 is.

De belangrijkste knoop lijkt het vinden van een goede oplossing voor het wegverkeer en de kusttram. “De bouw van de sluis ligt in alle scenario’s ongeveer op 400 miljoen euro, maar het is vooral de kostprijs voor het wegverkeer en de tram die sterk varieert”, aldus Bourgeois. Er wordt gesproken van een budget tussen de 500 miljoen euro en 1 miljard euro. Vooral de mogelijke ondertunneling van het wegverkeer en de kusttram zou een fikse hap in het budget nemen.

“Het is toch wel dringend”, zegt Renaat Landuyt, burgemeester van Brugge. “We hopen na de voorkeursbeslissing ook op een voorkeursbehandeling. We willen hier niet meemaken wat we op dit moment meemaken met de Kruispoortbrug in Brugge.” Die raakte recent defect en moest zelfs weggenomen worden. Als de Vandammesluis het begeeft is de achterhaven van Zeebrugge amper nog te bereiken. Nu al ligt de sluis geregeld stil voor onderhoudswerken.

(Belga – Foto FN)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier