Sociale media moeten lokale economie wapenen tegen ketens en webshops

Redactie KW

Unizo organiseerde donderdag een rondetafelgesprek over de toekomst van de West-Vlaamse retail in de Lekkerbeetstraat in Kortrijk.

West-Vlaamse schepenen lokale economie, ambtenaren lokale economie, lokale bestuursleden en medewerkers wisselden ideeën uit over hoe het met de lokale handel in de provinciale steden en gemeenten in de toekomst verder moet.

In het najaar stelt Unizo het project Retail 2020 voor. Door de concurrentie van grote projecten zoals winkelketens en de opkomst van e-commerce is er een grote winkelleegstand. Met Retail 2020 wil UNIZO antwoorden formuleren op deze nieuwe realiteit in de retailwereld.

Conclusies

De belangrijkste conclusies zijn dat er een mentaliteitswijziging bij de handelaar moet komen. Hij moet zich aanpassen aan nieuwe trends zoals het inzetten van sociale media naast het hebben van een fysieke winkel, een aantrekkelijke website aanbieden, inspelen op de trend van de webshops.

De overheid moet ook een langetermijnvisie uitwerken waarbij prioriteit gegeven wordt aan de bereikbaarheid van de handelskernen. Een mogelijkheid ligt in een nieuwe invulling van de lokale centra in de vorm van bedrijvige kernen. Dit zijn kernen waarbij de focus niet enkel op handel ligt, maar ook op diensten en woongelegenheden en waar er ook aan het aspect beleving aandacht wordt geschonken.

Ook moet er nog meer samenwerking tussen overheid en ondernemers komen. Gemeentebesturen, ondernemers en Unizo moeten de handen in elkaar slaan om aantrekkelijke locaties te creëren voor handelaars, consumenten, eigenaars en verhuurders.

(IC/LO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier