Roularta verhoogt haar rendement

Redactie KW

Sterke prestaties van de reclame-inkomsten voor televisie (+ ruim 22 procent) en internet (+ goed 15 procent) en een lichte daling van inkomsten voor print-reclame maken dat de omzet van de Roeselaarse mediagroep vrijwel stabiliseerde.

De geconsolideerde omzet van Roularta stabiliseerde in het eerste halfjaar (een lichte daling van 2,4 procent) van 154 naar 150 miljoen euro.

De operationele cashflow of ebitda, een ruwe maatstaf voor de winstgevendheid, steeg met ruim 53 procent tot 22 miljoen. Volgens Roularta bereikt de marge voor het eerst 14,6 procent van de omzet.

Positieve vooruitzichten

CEO-Roularta Rik De Nolf. (Foto RN)
CEO-Roularta Rik De Nolf. (Foto RN)© KRANT VAN WEST-VLAANDEREN

Roularta CEO Rik De Nolf blikt positief vooruit. “Voor onze groep start een nieuwe episode”, zegt hij. Hoewel prognoses op lange termijn moeilijk blijven, omwille van onvoldoende visibiliteit van de markt, meldt het derde kwartaal zich nu al positief.

De reclameportefeuille voor het derde kwartaal in België toont – in vergelijking met de portefeuille op hetzelfde moment vorig jaar – een stijgende omzet voor de printactiviteiten en de audiovisuele media en een stabilisering voor de internetactiviteiten.

Medialaan (VTM, 2B, Vitaya, JIM, VTMKZOOM, Q-music en JOE fm ) realiseert verder sterke kijkcijfers en de reclame-inkomsten groeien in het derde kwartaal bij zowel radio als televisie.

Opvallend zijn de groeiende inkomsten uit nieuwe kijkpatronen zoals licht uitgesteld kijken via Proximus, Telenet en het eigen Stievieplatform. Ook de internetreclame-inkomsten groeien spectaculair.

De lezersmarkt blijft stabiel dankzij de abonnementen en de kosten worden verder goed bewaakt.

(JG)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier