Rik De Nolf (CEO Roularta): “We gaan het dossier Sanoma serieus bestuderen”

© belga
Redactie KW

Rik De Nolf (64) kan zich in de zestigjarige geschiedenis van Roularta Media Group geen enkele economische crisis herinneren die zo sterk blijft nazinderen als de huidige malaise. Toch is hij optimistisch en gelooft hij heilig in de combinatie van print, radio en tv, en internet. Daarom bekijkt Roularta ook het dossier Sanoma België, bekent onze CEO in een gesprek met Trends. Hieronder alvast een voorsmaakje.

Rik De Nolf opende woensdagmorgen de Brusselse beurs naar aanleiding van 60 jaar Roularta Media Group.
© belga

Willy De Nolf stopte zestig jaar geleden als advocaat en begon een drukkerij-uitgeverij in Roeselare, met De Roeselaarse Weekbode en Advertentie als de twee eerste titels. Nu staat zijn zoon Rik De Nolf aan het hoofd van een beursgenoteerde mediagroep met een omzet van 676 miljoen in 2013. Roularta geeft in België naast onze Krant van West-Vlaanderen ook Knack, Trends, Sportmagazine, De Streekkrant, De Zondag en nog een rist andere titels uit en is via een participatie in Medialaan _ met onder meer VTM en Q-music _ een belangrijke speler in het Vlaamse radio- en tv-landschap. In 2006 verwierf Roularta de volledige controle over de Franse Groupe L’Express, met het gelijknamige magazine en een reeks bekende publicaties zoals Maison Francaise, Côté Sud enzovoort.

Toen kwam de crisis. “Zulke zware tijden hadden we nog nooit gekend”, zegt Rik De Nolf, die van jongsaf de groei van Roularta heeft meebeleefd. “In België wordt alles weer normaal. De omzet is gestabiliseerd en er zit zelfs lichte groei in voor dit jaar. Vóór 2008 waren we gewoon jaarlijks te groeien met 10 à 15 procent. Sindsdien is er enorm veel veranderd, vooral op economisch en technologisch vlak. Vroeger werd onze omzet bij de magazines bijvoorbeeld voor driekwart gegenereerd door advertenties. Sinds twee jaar hebben de inkomsten uit de lezersmarkt de overhand.”

Wat is de uitweg uit de crisis?

Rik De Nolf: “Ons groot abonneebestand is onze sterkte. We hebben nieuwe activiteiten ontwikkeld, onder meer met line extensions en met de organisatie van evenementen. Via onze media en met hulp van onze partners verkopen we boeken, films, muziek, design en reizen. De eerste Knack-cruise van eind juni deed de Britse eilanden aan. Het was een zeer voordelige aanbieding voor onze lezers en het versterkt het imago van het magazine. De boot was volledig gereserveerd voor Knack-lezers. Een uniek programma zorgt voor sfeer en een dialoog met en tussen onze lezers. Wij organiseren ook cruises voor L’Express, Point de Vue, Côté Ouest, Plus Magazine en Krant van West-Vlaanderen.”

Geldt het voorzichtig optimisme ook voor de Franse activiteiten?

Rik De Nolf: “Jammer genoeg blijven zowel de advertentie- en de lezersmarkt dalen. We zijn nog altijd bezig met de uitvoering van het herstructureringsplan van vorig jaar. Maar alles neemt daar dubbel zoveel tijd in beslag. Het heeft lang geduurd eer we dat konden geloven. De procedures zijn zeer omslachtig. Vorig jaar heeft Roularta door die aanhoudende problemen een afschrijving moeten boeken op de goodwill van 45 miljoen euro in 2013, met een negatief nettoresultaat tot gevolg. Maar door diversificatie en door bij te sturen, krijgen we het onder controle.”

“Ons groot abonneebestand is onze sterkte. We hebben nieuwe activiteiten ontwikkeld, onder meer met de organisatie van evenementen. Wij organiseren bijvoorbeeld cruises o.a. met Krant van West-Vlaanderen”

‘De overname van de Groupe L’Express was verkeerd ingeschat’, heeft u onlangs gezegd.

Rik De Nolf: “In 2006 zagen we de crisis absoluut niet aankomen. De markten waren euforisch en het geld was goedkoop. Oorspronkelijk gingen we de investering voor de helft financieren met een kapitaalverhoging. We zijn van mening veranderd en kozen hoofdzakelijk voor bankleningen. Dat was toen bon ton. Achteraf gezien was dat zeker een fout. Daar heb ik spijt van. Toen onze omzet zakte, dreigden we de afspraken met de banken te schenden en een boete te moeten betalen. Om die convenanten na te komen, is er dan een kapitaalverhoging gekomen van 32 miljoen euro eind 2008. Uiteindelijk bleek die niet nodig, maar we wilden op veilig spelen.”

Denkt u er aan de Franse activiteiten te verkopen?

Rik De Nolf: “We zoeken geval per geval naar oplossingen en zullen doen wat het beste is voor de Franse titels en voor de groep. Alles moet in goede gezondheid zijn.”

In de huidige omstandigheden moet groeien in print vooral van overnames komen. Bekijkt u het dossier Sanoma België (Humo, Story, Libelle, Flair)?

Rik De Nolf: “Daar moeten we wel naar kijken.”

Het klinkt alsof u het met een beetje tegenzin doet.

Rik De Nolf: “We hebben niet de ambitie om zomaar nog een pak tijdschriften uit te geven. Omdat Sanoma België te koop staat, zijn er nu een aantal opportuniteiten. We gaan het dossier serieus bestuderen. We hebben al veel ervaring met service- en lifestylejournalistiek. Ik weet niet of er veel andere kandidaten zijn.”

Sanoma is niet het enige dossier dat het medialandschap door elkaar schudt. Is de instap van Telenet in De Vijver (Vier, Vijf) slecht nieuws voor Medialaan?

Rik De Nolf: “Als men de markt niet vervalst, is er geen probleem. Dan maakt het niet uit wie er in die zenders participeert. Telenet is wel een dominante operator met een overweldigend marktaandeel. Er is een risico dat Telenet in de verleiding komt om zijn machtspositie te misbruiken om Vier en Vijf te bevoordelen. Als zulke dingen gebeuren, dan is het oorlog. Ik denk dat Telenet dat ook wel beseft. De mededingingsautoriteit is overigens al in veel minder ernstige dossiers tussengekomen. Die zou de politieke wereld ook attent maken op de situatie.”

(Stijn Fockedey/Camillie Van Vyve/foto belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier