Revolutionaire methaantanker Seishu Maru vaart Zeebrugge binnen

De Seishu Maru bij het binnenvaren van Zeebrugge. (Foto FN)
Redactie KW

Zaterdagmorgen liep de gloednieuwe revolutionaire LNG tanker Seishu Maru de haven van Zeebrugge binnen om er vloeibaar aardgas te komen laden bij de LNG-terminal van Fluxys LNG in de oostelijke voorhaven.

De Seishu Maru vaart onder Bahamese vlag, maar is eigendom en wordt uitgebaat door de Japanse rederij Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK Line).

De Seishu Maru is de allereerste LNG-tanker die volgens een totaal nieuw concept werd gebouwd. Van dit type werden er al acht besteld. Ze worden gebouwd door de Japanse scheepsbouwer Mitsubishi Heavy Industries (MHI) op de Nagasaki Shipyard and Machinery Works. De bestelde schepen staan onder vaklui bekend als de Sayaendo Series LNG Carriers.

De bestelling van de eerste twee schepen uit de reeks gaat terug tot oktober 2011. De bouw ervan werd in december 2012 aangevat.

De schepen hebben vier sferische tanks aan boord met een binnendiameter van 40 meter. De tanks zijn van het zogenaamde Moss-type. Bij LNG-tankers uitgerust met sferische tanks, steken die tot nu toe voor de helft boven het scheepsdek uit. Bij de Sayaendo-klasse is dit niet langer het geval. De tanks zitten volledig ingekapseld in een doosvormige constructie die over de volledige deklengte van het schip loopt. Ook alle leidingen naar de tanks en de cargopompen zitten binnen deze constructie. Halfscheeps zit er een uitsparing in de constructie waar de manifolds staan opgesteld waarlangs het laden en lossen van het vloeibare aardgas kan gebeuren.

De schepen zijn super goed geïsoleerd waardoor de cargo boil off tot 0,08% per dag wordt beperkt. Bij klassieke LNG-tankers is dat 0,15%. Deze boil off vertegenwoordigt 120 m³ gas per dag en wordt bij de voortstuwing van het schip benut.

De schepen zijn ook uitgerust met revolutionaire voortstuwingsinstallatie, de ultra stoom turbine (UST), naar een ontwerp van MHI, waarmee het brandstofverbruik met 25% kon worden teruggedrongen. Deze winst in brandstofverbruik wordt niet alleen door de UST bewerkstelligd, ook de speciale dekconstructie zorgt voor een aerodynamisch effect.

De Seishu Maru is, net als haar toekomstige zusterschepen, 288 meter lang en 48,94 meter breed en kan 153.000 m³ LNG vervoeren.

Hoppe Ship Agencies NV treedt in Zeebrugge op als plaatselijk scheepsagent voor de Seishu Maru. (FN)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier